Výdavky: S
priateľmi minieme niekoľko stoviek ročne
Najviac peňazí minú Slováci na spoločné výlety, posedenia v reštaurácii alebo bare a na darčeky. Nasledujú výdavky na spoločné kultúrne akcie (kino, koncert, divadlo), nákupy, dovolenky a cestovanie za kamarátmi. Až na „chvoste“ je spoločné športovanie.
Najviac peňazí minú Slováci na spoločné výlety, posedenia v reštaurácii alebo bare a na darčeky. Nasledujú výdavky na spoločné kultúrne akcie (kino, koncert, divadlo), nákupy, dovolenky a cestovanie za kamarátmi. Až na „chvoste“ je spoločné športovanie.
Najvyššie
sumy idú na dovolenky. Približne polovica respondentov odhaduje, že ich to
v priemere mesačne vyjde aj na vyše 200 EUR. Aspoň raz za týždeň navštívi
každý
tretí Slovák s kamarátmi reštauráciu, pričom tu nechá zvyčajne do 20 EUR. Každý piaty Slovák sa tiež prakticky
„obetuje“, keď ide s priateľmi do kina na film, na ktorý by sa sám od seba
nikdy nevybral. Podobne je to aj v prípade spoločných výletov. Tu sú podľa
prieskumu o niečo prispôsobivejší muži ako ženy. Na zájazd len kvôli
kamarátom sa vyberie 25% mužov, v prípade žien je to 17%. Ženy preferujú nákupy s priateľkami, ktoré
ich mesačne stoja priemerne 40 EUR. Pri nakupovaní darčekov pre priateľov (niekoľkokrát
do roka) sa 90% Slovákov dokáže „zmestiť“ do sumy 80 EUR. Nájde sa však aj 8%
takých, ktorí na obdarovanie kamarátov dajú aj čiastku blížiacu sa k sume 200
EUR .
Keď
príde na úhradu kolektívnych aktivít, väčšina ľudí sa k tomu postaví
zodpovedne. Siedmi z desiatich platia sami za seba, alebo ak za nich
minule zaplatil kamarát, na oplátku zaplatia oni za neho. V 10% prípadov
sa stáva, že spoločný účet spravidla zatiahnu tí majetnejší z partie. Konečné
vyúčtovanie je citlivou záležitosťou. Pokiaľ je totiž nutné za niekoho
opakovane niečo uhrádzať, skoro polovica opýtaných sa nabudúce radšej jeho
spoločnosti vyhne. Tretina Slovákov pre zmenu vôbec nerieši, kto čo zaplatí,
vraj im to vždy nejakým spôsobom nakoniec vyjde.
Podľa prieskumu agentúry STEM/MARK pre Home Credit Slovakia v septembri
2016 na vzorke 507 slovenských respondentov.