Aktuálne: Dievčatá nechcú študovať vedu a technológie
Aj keď ženy boli priekopníčkami počítačovej vedy – napríklad prvý počítačový algoritmus navrhla a napísala pred 200 rokmi Ada Lovelaceová - dnes táto oblasť viac oslovuje mužov. Podľa OECD iba 1 z 5 absolventov odboru počítačových vied v 35 európskych krajinách je žena. Ide o obrovský nevyužitý potenciál a jeden z hlavných problémov trhu práce.
Aj keď ženy boli priekopníčkami počítačovej vedy – napríklad prvý počítačový algoritmus navrhla a napísala pred 200 rokmi Ada Lovelaceová - dnes táto oblasť viac oslovuje mužov. Podľa OECD iba 1 z 5 absolventov odboru počítačových vied v 35 európskych krajinách je žena. Ide o obrovský nevyužitý potenciál a jeden z hlavných problémov trhu práce.
Slovenské dievčatá sa o tzv. STEM predmety začínajú
zaujímať až v 12 rokoch, čo je o rok neskôr, než je európsky priemer. V období,
kedy sa rozhoduje o výbere strednej školy, medzi 13 – 16 rokom ich záujem ale prepadá
hlboko pod európsky priemer. V celoeurópskom
porovnaní sa najskôr o vedu a technológie začínajú zaujímať dievčatá v Rusku (v
10 rokoch). V Poľsku sa záujem začína v 12 roku života, ale výrazne stúpa v 16
rokoch a nikdy neklesne pod európsky priemer.
Vláda, učitelia
aj rodičia majú teda priemerne 4 až 5 rokov na to, aby dokázali zvrátiť
klesajúci záujem dievčat o tieto dôležité predmety (medzi 12 a 16 rokmi). Hoci
po dovŕšení 16. narodenín záujem o STEM predmety opäť rastie, nikdy sa už
nevráti na pôvodnú hodnotu pred vekom 12 rokov. Dievčatá nevidia dostatočne
silné prepojenie týchto predmetov s ich každodenným životom, chýba im podpora
rodičov a učiteľov a taktiež dostatočný počet vzorov na uplatnenie v budúcom
živote. Dôvodom straty záujmu môže byť
aj prechod z prvého na druhý stupeň školy, zmena prostredia a učiteľov a proces
dospievania.
Prieskum Prečo európske dievčatá neštudujú
vedu? zahrnul 11 európskych krajín: Slovensko, Českú republiku, Fínsko,
Francúzsko, Taliansko, Írsko, Nemecko, Holandsko, Poľsko, Rusko a Veľkú
Britániu. Skupinové diskusie s 54 dievčatami sa uskutočnili v 9 krajinách a
kvantitatívny prieskum medzi 11.500 dievčatami v 11 krajinách. STEM (Science,
Technology, Engineering and Maths) bol definovaný ako prírodné vedy (vrátane
biológie a medicíny), technológie, inžinierstva (vrátane dizajnu) a matematika.