e-Shopping: Predávajúci má poznať tovar, nie
zákazníka
Väčšina zákazníkov (dve tretiny) si chce chrániť svoje súkromie a nerada poskytuje o sebe obchodníkom príliš veľa informácií. Prekáža im najmä zneužívanie osobných údajov na reklamné účely, vnucujúci sa predajcovia či ponuky zle predajného tovaru.
Väčšina zákazníkov (dve tretiny) si chce chrániť svoje súkromie a nerada poskytuje o sebe obchodníkom príliš veľa informácií. Prekáža im najmä zneužívanie osobných údajov na reklamné účely, vnucujúci sa predajcovia či ponuky zle predajného tovaru.
Na druhej strane však celý
rad nakupujúcich pripúšťa, že predajca by mal byť o výrobkoch dobre
informovaný a mal by vedieť poradiť. Najmä v menších predajniach či špecializovaných obchodoch, ktoré zákazník
navštevuje pravidelne, respondenti vítajú, že ich predajca dobre pozná
a dokáže im ponúknuť výrobky na mieru.
Podľa prieskumu Mastercard
respondentom
prekáža najmä zhromažďovanie osobných informácií, využívanie kontaktov na
ďalšiu reklamu a mailing, ako aj obava z toho, že im obchodníci budú
ponúkať tovar, ktorý nemôžu predať. Najmä v prípade internetu ľudia kritizujú napríklad prenasledujúce
ponuky výrobkov, ktoré si predtým prezerali. Ľudia naopak kontaktné údaje
dobrovoľne uvádzajú pri registrácii do najrôznejších vernostných programov, kde na oplátku získajú špeciálne ponuky, zľavy či
odmeny za lojalitu. Ak sa však predsa len zaregistrovaný zákazník rozhodne, že už o ponuky nemá
záujem, môže obchodníka požiadať o odstránenie zo zoznamu kontaktov.
Prieskum v januári 2017 realizovalo GfK Czech na vzorke 1.500
respondentov internetovej populácie.