Trend:
Technológie a automobily
Povinné používanie bezpečnostných pásov na Slovensku aj v Čechách bolo zavedené pred päťdesiatimi rokmi. Bezpečnosť automobilov sa podľa AAA auto odvtedy neustále zdokonaľuje - cez airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP až k takmer sci-fi bezpečnostným prvkom.
Povinné používanie bezpečnostných pásov na Slovensku aj v Čechách bolo zavedené pred päťdesiatimi rokmi. Bezpečnosť automobilov sa podľa AAA auto odvtedy neustále zdokonaľuje - cez airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP až k takmer sci-fi bezpečnostným prvkom.
Od povinnosti používať
bezpečnostné pásy na predných sedadlách od 1. januára 1967 sa prirodzene zlepšili
aj ich funkcie. Klasický samonavíjací mechanizmus doplnil predpínač
a následne obmedzovač sily. Vývoj dospel až k pásom s integrovaným
airbagom, ktorým sú niektoré autá vybavené. Samotné airbagy: čelné, bočné,
hlavové a okenné už nesmú chýbať v žiadnom aute. Rozširujú sa aj kolenné
alebo panvové. Zdokonalila sa tiež osvetľovacia technika vozidiel. Od
halogénovej žiarovky sme sa za polstoročie prepracovali k LED či laserovým
technológiám. Svetelný lúč sa vie prispôsobiť aktuálnym potrebám a zamedzuje
tak oslňovaniu protiidúcich vodičov. Svetelný kužeľ sa natáča do zákruty
a svetlá sa automaticky prepínajú.
Kým v minulosti sme
sa museli spoliehať iba na vlastné schopnosti, dnes nám pomáhajú rôzni
asistenti: od cúvacích kamier cez asistentov sledujúcich dopravné značky,
rozpoznávajúcich dostatočne veľké parkovacie miesto, strážiacich mŕtvy uhol
v zrkadlách, udržovanie vozidla v jazdnom pruhu až po samočinne
parkujúce automobily, systémy nočného videnia či vozidlá s autopilotmi.
Vývoj smeruje k úplne autonómnym vozidlám, ktoré by mali zamedzovať
nehodám.
Životy pri nehodách dnes pomáhajú
zachraňovať pre-crash systémy. Automobil rozpozná blížiacu sa nehodu
a posádku na stret pripraví. Zatvorí okná, nastaví sedačky do správnej
pozície, dofúkne a „zomkne“ vzduchovo nastaviteľné sedačky, utiahne
bezpečnostné pásy, atď. Systém e-Call privolá po nehode záchranárov. Tí su už
informovaní, kde k nehode prišlo, koľko ľudí je v aute, aký silný bol
náraz a o aké auto ide, takže sa môžu na zásah vopred pripraviť.