EU: Obmedzenia pre elektronický obchod III
Výsledky prieskumu Európskej komisie potvrdzujú, že je nevyhnutné, aby poskytovatelia digitálneho obsahu mali k dispozícii licencie od držiteľov autorských práv na tento obsah; zároveň je to určujúci faktor miery trhovej konkurencie.
Výsledky prieskumu Európskej komisie potvrdzujú, že je nevyhnutné, aby poskytovatelia digitálneho obsahu mali k dispozícii licencie od držiteľov autorských práv na tento obsah; zároveň je to určujúci faktor miery trhovej konkurencie.
Správa poukazuje na niektoré
licenčné praktiky, ktoré môžu komplikovať nástup nových online obchodných
modelov a služieb. Pri každom hodnotení týchto licenčných praktík z hľadiska
pravidiel EÚ pre hospodársku súťaž však treba zohľadniť povahu daného odvetvia. Jedným z kľúčových zistení
odvetvového prieskumu je, že takmer 60% poskytovateľov digitálneho obsahu,
ktorí sa doň zapojili, sa s držiteľmi práv zmluvne dohodlo na geografickom
blokovaní.
Poskytovatelia obsahu môžu mať na
geografické blokovanie objektívne opodstatnené dôvody – napríklad otázky DPH
alebo určité zákonné ustanovenia o verejnom záujme. Komisia už navrhla
legislatívu na zaistenie toho, aby spotrebitelia, ktorí si chcú kúpiť výrobky a
služby v inej krajine EÚ (či už cez internet alebo osobne) neboli
diskriminovaní z hľadiska dostupnosti cien, predajných alebo platobných
podmienok, pokiaľ na to nie je určitý objektívny dôvod. Komisia takisto
predložila návrhy na modernizáciu pravidiel EÚ v oblasti autorského práva,
najmä s cieľom zlepšiť cezhraničný prístup k online audiovizuálnemu obsahu,
pričom sa zohľadňuje význam roly, ktorú územné využívanie audiovizuálneho
obsahu zohráva v modeli financovania európskeho audiovizuálneho priemyslu. O
oboch návrhoch sa v súčasnosti rokuje v Európskom parlamente a Rade.