On-line: Mladí odhaľujú príliš veľa
Zdieľanie čohokoľvek zo svojho sveta sa stalo prirodzenou súčasťou života. Špeciálne v prípade mladých ľudí sa z tejto aktivity stal (zlo)zvyk, s ktorým si v noci líhajú do postele a ráno začínajú nový deň. Väčšina z toho, čo zdieľajú alebo „postujú“ sú však citlivé informácie, fotografie či videá odhaľujúce ich súkromie viac akoby mali.
Zdieľanie čohokoľvek zo svojho sveta sa stalo prirodzenou súčasťou života. Špeciálne v prípade mladých ľudí sa z tejto aktivity stal (zlo)zvyk, s ktorým si v noci líhajú do postele a ráno začínajú nový deň. Väčšina z toho, čo zdieľajú alebo „postujú“ sú však citlivé informácie, fotografie či videá odhaľujúce ich súkromie viac akoby mali.
Tým, že tieto dáta publikujú v rámci verejných domén, vystavujú ich
riziku. Novodobé formy správania sa ľudí v on-line priestore sledoval prieskum
Kaspersky Lab. Podľa neho až 90% informácií si odovzdávame digitálne, 70%
z nás nemá problém so zdieľaním fotografií alebo videí vlastných detí,
pričom 45% bez problémov zverejňuje súkromné dáta známych, priateľov či
blízkych. Žiaľ až takmer polovica (44%)
internetových používateľov publikuje svoje súkromné informácie na doménach, kde
nad nimi strácajú úplnú kontrolu. V prieskume sa každý piaty respondent
priznal k zdieľaniu citlivých údajov zo svojho súkromia s neznámymi
ľuďmi bez toho, aby mali možnosť overiť si, ako bude s nimi ďalej naložené.
Týmto spôsobom dali zelenú napr. krádeži ich identity, pri poskytnutí
platobných údajov dokonca aj finančnej kriminalite (37%). Mnohí sa priznali
k zverejneniu skenov ich pasov, vodičských preukazov či iných osobných
dokumentov (41%), niektorí dokonca vedome či nevedome odhalili svoje heslá
(30%).
Prieskum navyše odhalil, že ľudia nezdieľajú len dáta, ale aj zariadenia,
v ktorých majú uložené citlivé údaje. Desať percent sa priznalo, že
minimálne jednej osobe odhalili svoj PIN na prístup k zariadeniu, 22% nechalo
svoje zariadenia odomknuté a bez dohľadu v skupinke ľudí. Takmer
štvrtina poskytla svoje zariadenia inej osobe... Prieskum ďalej poukázal aj na
rozdiely v správaní medzi generáciami. Zatiaľ čo až 61% mladých ľudí vo
veku 16 – 24 s obľubou zdieľa fotografie zo svojho súkromia, tento zlozvyk
priznalo len 38% respondentov vo veku nad 55 rokov. Rovnako to platí aj
v prípade informácií finančnej povahy – dve pätiny mladých zdieľajú
verejne svoje finančné a platobné detaily (42% vo veku od 16 – 24), pričom
u ľudí starších ako 55 rokov je to len 27%.