SR: Informatickému
vzdelávaniu chýba väčšia orientácia na prax
Podľa najnovšieho prieskumu až 38% ľudí vo veku 18-26 rokov tvrdí, že základná alebo stredná škola ich v rámci informatického vzdelávania naučila len veľmi málo, čo by prakticky využili pre svoje zamestnanie, pri hľadaní zamestnania, prípadne pre podnikanie.
Podľa najnovšieho prieskumu až 38% ľudí vo veku 18-26 rokov tvrdí, že základná alebo stredná škola ich v rámci informatického vzdelávania naučila len veľmi málo, čo by prakticky využili pre svoje zamestnanie, pri hľadaní zamestnania, prípadne pre podnikanie.
Ďalších
50% respondentov škola naučila iba základy a zvyšok sa museli doučiť sami. Iba
12% mladých hodnotí štúdium informatiky na základnej a strednej škole
pozitív-ne – škola ich teda naučila všetko, čo potrebujú vedieť. Ako ďalej
ukázali výsledky prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) na výberovej
vzorke 1.061 respondentov z februára 2017 mladá generácia kritizuje najmä
nedostatočnú úroveň vzdelávania v kľúčových oblastiach, akými sú programovanie
a kreatívna činnosť (napr. tvorba web stránok, multimédií, programovanie
aplikácií, návrhy a dizajnovanie systémov...); práca s rôznymi druhmi softvéru
nezávislých na platforme; právna problematika (napr. autorské práva, typy
softvérových licencií, nelegálne praktiky v prostredí in-ternetu,...) alebo
riešenie problémov, algoritmické a logické myslenie. Skúsenosti a zručnosti v
nich chýbajú priemerne štyrom z desiatich mladých ľudí, pričom za problém číslo
jeden označilo až 55% respondentov programovanie a rôzne kreatívne činnosti. Mladým
ľudom teda chýba možnosť naučiť sa využívať informačné technológie ako
praktický nástroj na vytváranie „niečoho nového“.
„Kľúčové dôvody, prečo sa na základných a stredných školách naučili málo
pre život a prax, sú mladými ľuďmi vnímané skôr ako metodicko-systémové
nedostatky než deficity v technických alebo ľudských zdrojoch“, konštatuje Marián Velšic. „Za
hlavnú príčinu nedostačujúceho informatického vzdelávania označilo 25%
respondentov to, že sa učili príliš veľa teórie na úkor praxe. Ďalších 24%
opýtaných kritizuje rýchlosť, povrchnosť a formálnosť preberania látky, ktorá
bola zapríčinená nedostatočným počtom vyučovacích hodín vyčlenených na informatiku.
Napokon tretím dôvodom sú podľa názoru 21% mladých zastarané učebné osnovy,
ktoré nereflektujú najnovší vývoj a trendy v informatike.“