Chlieb: Slováci prepisujú
tradície!
Chlieb a soľ sú národná klasika, no ak by sme sa riadili chuťovými preferenciami Slovákov, po novom by sme mali vítať zahraničných hostí chlebom celozrnným.
Podľa prieskumu (1.-15.5.2017 na vzorke 2260 respondentov) o obľúbených druhoch chleba a pečiva až 54% ľudí uprednostňuje celozrnné pekárenské výrobky. V popularite dokonca prekonali pšenično-ražný chlieb (27%), dlhé roky považovaný za najobľúbenejší. Celozrnná múka, vyzdvihovaná kvôli vyššiemu podielu vlákniny a dôležitých minerálnych látok, je zároveň najžiadanejším dopytovým artiklom: 53% Slovákov by uvítali väčší výber celozrnného chleba a pečiva, 22% požaduje rozšíriť sortiment špecializovaného chleba vyrobeného pre ľudí s potravinovými alergiami a intoleranciami, napríklad z múky bez lepku. Trojicu najčastejších želaní uzatvára väčší dôraz kladený na čerstvosť chleba a pečiva (21%).
Chlieb a soľ sú národná klasika, no ak by sme sa riadili chuťovými preferenciami Slovákov, po novom by sme mali vítať zahraničných hostí chlebom celozrnným.
Podľa prieskumu (1.-15.5.2017 na vzorke 2260 respondentov) o obľúbených druhoch chleba a pečiva až 54% ľudí uprednostňuje celozrnné pekárenské výrobky. V popularite dokonca prekonali pšenično-ražný chlieb (27%), dlhé roky považovaný za najobľúbenejší. Celozrnná múka, vyzdvihovaná kvôli vyššiemu podielu vlákniny a dôležitých minerálnych látok, je zároveň najžiadanejším dopytovým artiklom: 53% Slovákov by uvítali väčší výber celozrnného chleba a pečiva, 22% požaduje rozšíriť sortiment špecializovaného chleba vyrobeného pre ľudí s potravinovými alergiami a intoleranciami, napríklad z múky bez lepku. Trojicu najčastejších želaní uzatvára väčší dôraz kladený na čerstvosť chleba a pečiva (21%).
Už dávno neplatí, že Slovensko je chlebový
národ. Iba 4% Slovákov si denne doprajú päť a viac krajcov chleba. Najpočetnejšia
skupina respondentov (41%) chlieb síce je, no nie pravidelne a nie každý
deň. Až 78% Slovákov je presvedčených, že jedenie chleba vedie
k priberaniu. Tradičné pečenie chleba v domácnostiach je tiež na
ústupe. Čoraz menej slovenských rodín si nájde čas pripraviť si voňavý peceň v kuchyni, väčšina (69%) si chlieb
kupuje. Pri nákupe sa 37% rozhoduje na základe overenej značky
a receptúry. Čerstvosť ako hlavný motivátor kúpi uvádza 8% nakupujúcich. Iba
mizivé 1% respondentov priznáva, že kúpu chleba u nich predurčuje akciová
cena. Najobľúbenejším spestrením chlebového cesta je zmes semienok slnečnice,
ľanu či tekvice, zdroj nenasýtených mastných kyselín (80%). Spomedzi
sladkých druhov pečiva víťazí tvarohová náplň (43%), ktorá predbehla čokoládovú
(34%), orechovú (32%) aj lekvárovú (31%) plnku.