EU: Záujem o
cezhraničné internetové nákupy narastá
Ako ukázala nová Hodnotiaca tabuľka spotrebiteľských podmienok 2017, čoraz viac spotrebiteľov EÚ nakupuje cez internet a ich dôvera v elektronický obchod sa dramaticky zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných krajín EÚ.
Ako ukázala nová Hodnotiaca tabuľka spotrebiteľských podmienok 2017, čoraz viac spotrebiteľov EÚ nakupuje cez internet a ich dôvera v elektronický obchod sa dramaticky zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných krajín EÚ.
Za posledných desať rokov sa tak podiel Európanov, ktorí
nakupujú cez internet, takmer zdvojnásobil (z 29,7% v roku 2007 na 55% v roku
2017). Na Slovensku v roku 2016 nakupovalo cez internet 56,3% opýtaných, pričom
v roku 2007 to bolo len 16% opýtaných. Zvýšila sa tiež informovanosť
spotrebiteľov o svojich právach. Plne oboznámených so svojimi základnými
právami je v priemere 13 spotrebiteľov (od roku 2014 nárast o 3,6
percentuálneho bodu). Slovensko v rámci EÚ dokonca dosiahlo najlepšie
hodnotenie ohľadom znalosti svojich spotrebiteľských práv, keď v priemere až 60%
opýtaných odpovedalo správne na všetky otázky v tejto oblasti. Horšie je to s
dôverou Slovákov v to, že im vládne či mimovládne spotrebiteľské organizácie
pomôžu pri ochrane ich spotrebiteľských práv – týmto podľa prieskumu dôveruje
len 57% opýtaných, pričom priemer EÚ bol 72%.
Hodnotiaca tabuľka zároveň ukázala, že maloobchodníci stále nie sú ochotní rozšíriť svoje obchodné aktivity na internete a naďalej majú obavy predávať svoj tovar online spotrebiteľom v iných krajinách EÚ. Ako dôvod najčastejšie uviedli vyššie riziko podvodu a neplatenia pri cezhraničnom predaji, odlišné daňové predpisy či rozdiely vo vnútroštátnom zmluvnom práve a v pravidlách na ochranu spotrebiteľa. Európska komisia preto predložila návrh týkajúci sa moderných digitálnych zmluvných pravidiel na zosúladenie zmluvných pravidiel pre online predaj tovaru, ktorého cieľom je uľahčiť prístup k digitálnemu obsahu a online predaju v rámci EÚ. Zároveň od 14. júla tohto roku zdokonalila konanie vo veciach s nízkou hodnotou sporu, ktoré v súčasnosti umožňuje spotrebiteľom využívať výhody zrýchleného postupu vybavovania sťažností cez internet pre nároky do výšky 5.000 eur. Komisia tiež podporuje mimosúdne urovnania pomocou platformy na riešenie sporov online, ktorá ponúka jednoduchý prístup cez internet k subjektom alternatívneho riešenia sporov v prípade elektronických transakcií.
Hodnotiaca tabuľka zároveň ukázala, že maloobchodníci stále nie sú ochotní rozšíriť svoje obchodné aktivity na internete a naďalej majú obavy predávať svoj tovar online spotrebiteľom v iných krajinách EÚ. Ako dôvod najčastejšie uviedli vyššie riziko podvodu a neplatenia pri cezhraničnom predaji, odlišné daňové predpisy či rozdiely vo vnútroštátnom zmluvnom práve a v pravidlách na ochranu spotrebiteľa. Európska komisia preto predložila návrh týkajúci sa moderných digitálnych zmluvných pravidiel na zosúladenie zmluvných pravidiel pre online predaj tovaru, ktorého cieľom je uľahčiť prístup k digitálnemu obsahu a online predaju v rámci EÚ. Zároveň od 14. júla tohto roku zdokonalila konanie vo veciach s nízkou hodnotou sporu, ktoré v súčasnosti umožňuje spotrebiteľom využívať výhody zrýchleného postupu vybavovania sťažností cez internet pre nároky do výšky 5.000 eur. Komisia tiež podporuje mimosúdne urovnania pomocou platformy na riešenie sporov online, ktorá ponúka jednoduchý prístup cez internet k subjektom alternatívneho riešenia sporov v prípade elektronických transakcií.