Radíme: Možno aj vy jazdíte autom s pozmeneným rokom výroby
Tento problém sa odhadom týka až 20% automobilov na slovenských cestách. Zákaz predaja áut so stočeným odometrom firmami a podnikateľmi presunul tieto vozidlá ku fyzickým osobám, ktoré do zákazu zahrnuté neboli.
Združenie SOVA pripravilo aktualizovanú príručku popisujúcu triky a neférové postupy predajcov a metódy, ako ich odhaliť. Dôkladné overenie technického stavu vozidla je základom, kupujúci by však nemali zabudnúť skontrolovať aj všetky identifikátory počnúc VIN kódom, cez rok výroby a končiac typom a výrobným číslom motora. Podľa identifikátorov zistia, či kupujú vozidlo s parametrami uvedenými v technickom preukaze a či skutočne kupujú vozidlo, ktoré je v ňom uvedené. Nestačí pri tom iba kontrola na štítkoch a nášivkách v aute, mala by nasledovať aj kontrola cez systémy na internete a opomenutá by nemala byť ani odborná kontrola, napr. zistenie hrúbky laku. Nevyhnutná je taktiež kontrola potenciálnych právnych nezrovnalostí - nesplatený lízing či notárska úschova.
Testovacia jazda nie je len o tom, aby kupujúci zistil, či mu auto vyhovuje, ale tiež o preverení jazdných vlastností a technického stavu auta. Záujemca pri nej napríklad zistí, či má auto plynulý chod motora, ako sa správa prevodovka, či nie sú opotrebované ložiská kolies, alebo auto nemá závadu výfuku či katalyzátora. Príručku SOVA redistribuovala na stanice technickej kontroly a dopravné inšpektoráty. Elektronickú verziu si môžete stiahnuť z webovej stránky združenia zdruzenie-sova.sk.
„V zásade platí, že pri kúpe jazdenky je potrebné vyčleniť dostatok času, nenechať sa ovplyvniť emóciami, ak je to možné, zobrať si so sebou odborníka, alebo nechať vozidlo prehliadnuť v servise a nakupovať len u predajcov s overeným zázemím. Záujemcom odporúčame uprednostniť veľkých predajcov, ktorí automobily vlastnia a nie sú sprostredkovateľmi. Ocenia to hlavne v prípade problémov“, radí Július Petrus.
Tento problém sa odhadom týka až 20% automobilov na slovenských cestách. Zákaz predaja áut so stočeným odometrom firmami a podnikateľmi presunul tieto vozidlá ku fyzickým osobám, ktoré do zákazu zahrnuté neboli.
Združenie SOVA pripravilo aktualizovanú príručku popisujúcu triky a neférové postupy predajcov a metódy, ako ich odhaliť. Dôkladné overenie technického stavu vozidla je základom, kupujúci by však nemali zabudnúť skontrolovať aj všetky identifikátory počnúc VIN kódom, cez rok výroby a končiac typom a výrobným číslom motora. Podľa identifikátorov zistia, či kupujú vozidlo s parametrami uvedenými v technickom preukaze a či skutočne kupujú vozidlo, ktoré je v ňom uvedené. Nestačí pri tom iba kontrola na štítkoch a nášivkách v aute, mala by nasledovať aj kontrola cez systémy na internete a opomenutá by nemala byť ani odborná kontrola, napr. zistenie hrúbky laku. Nevyhnutná je taktiež kontrola potenciálnych právnych nezrovnalostí - nesplatený lízing či notárska úschova.
Testovacia jazda nie je len o tom, aby kupujúci zistil, či mu auto vyhovuje, ale tiež o preverení jazdných vlastností a technického stavu auta. Záujemca pri nej napríklad zistí, či má auto plynulý chod motora, ako sa správa prevodovka, či nie sú opotrebované ložiská kolies, alebo auto nemá závadu výfuku či katalyzátora. Príručku SOVA redistribuovala na stanice technickej kontroly a dopravné inšpektoráty. Elektronickú verziu si môžete stiahnuť z webovej stránky združenia zdruzenie-sova.sk.
„V zásade platí, že pri kúpe jazdenky je potrebné vyčleniť dostatok času, nenechať sa ovplyvniť emóciami, ak je to možné, zobrať si so sebou odborníka, alebo nechať vozidlo prehliadnuť v servise a nakupovať len u predajcov s overeným zázemím. Záujemcom odporúčame uprednostniť veľkých predajcov, ktorí automobily vlastnia a nie sú sprostredkovateľmi. Ocenia to hlavne v prípade problémov“, radí Július Petrus.