Radíme: Kúpa jazdeného
auta
Podľa policajných štatistík od februára do apríla 2017 medziročne narástol počet dovezených vozidiel o jednu štvrtinu, konkrétne o 7.000 a z toho bolo takmer 2.400 osobných vozidiel. Noví majitelia týchto vozidiel však často bojujú s jeho nejasným pôvodom aj servisnou históriou.
Podľa policajných štatistík od februára do apríla 2017 medziročne narástol počet dovezených vozidiel o jednu štvrtinu, konkrétne o 7.000 a z toho bolo takmer 2.400 osobných vozidiel. Noví majitelia týchto vozidiel však často bojujú s jeho nejasným pôvodom aj servisnou históriou.
Malí dovozcovia často autá
pred prihlásením na Slovensku rôzne upravujú: stáčajú kilometre, falšujú rok
výroby v technickom preukaze, alebo predávajú vozidlá po haváriách. Ak auto
prejde kontrolou originality, tak sú tieto ich úpravy de facto legalizované. Kupujúci
potom investujú do opráv automobilu viac ako do jeho kúpy. Veľa z nich verí, že
autá zo zahraničia, resp. z Nemecka, odkiaľ k nám smeruje najviac áut, sú v
lepšom stave a za výhodnejšiu cenu ako zo Slovenska. Vyvracia to nová štúdia
nemeckého automobilového klubu ADAC, ktorá preverovala dvanásťročnú účinnosť
zákona o trestnosti stáčania odometrov. Podľa nej až tretina áut dovážaných z
Nemecka má stočené odometre. Stočenie počtu najazdených kilometrov ilegálnym
spôsobom v priemere zvýši hodnotu vozidla o 3000 eur. Páchateľov neodradili
pred stáčaním ani vysoké pokuty a tresty odňatia slobody až na jeden rok.
Ďalšie nebezpečenstvo na kupujúcich číha v autách, ktorých sa snažia majitelia zbaviť po povodniach. Vo vozidlách plných elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov je pochopiteľne zvýšená náchylnosť k poruchám, najmä po zaplavení veľkým množstvom vody a bahna. Takýto zásah do elektroniky môže mať za následok výpadok systému fungovania vozidla a ohroziť tak priamo aj život posádky. Po zatopení vozidla by mala byť vymenená kompletná elektroinštalácia, diely motorovej sústavy a často aj znehodnotené časti interiéru (sedadlá), čo znamená náklady aj niekoľkých tisíc eur.
Záujemcovia o kúpu automobilu by si so sebou mali vždy zobrať aj mechanika, ktorý im pomôže auto prezrieť. Nemali by zabudnúť dať auto na zdvihák, pripojiť ho na diagnostiku a trvať na dostatočne dlhej skúšobnej jazde. V zmluve by mali vyžadovať garanciu legálneho pôvodu vozidla.
Ďalšie nebezpečenstvo na kupujúcich číha v autách, ktorých sa snažia majitelia zbaviť po povodniach. Vo vozidlách plných elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov je pochopiteľne zvýšená náchylnosť k poruchám, najmä po zaplavení veľkým množstvom vody a bahna. Takýto zásah do elektroniky môže mať za následok výpadok systému fungovania vozidla a ohroziť tak priamo aj život posádky. Po zatopení vozidla by mala byť vymenená kompletná elektroinštalácia, diely motorovej sústavy a často aj znehodnotené časti interiéru (sedadlá), čo znamená náklady aj niekoľkých tisíc eur.
Záujemcovia o kúpu automobilu by si so sebou mali vždy zobrať aj mechanika, ktorý im pomôže auto prezrieť. Nemali by zabudnúť dať auto na zdvihák, pripojiť ho na diagnostiku a trvať na dostatočne dlhej skúšobnej jazde. V zmluve by mali vyžadovať garanciu legálneho pôvodu vozidla.