Radíme: Ako bezpečne prevážať bicykel
Trh dnes ponúka viacero možností, ako bicykel previezť. Svoj výber by ste
mali zvážiť aspoň tak starostlivo ako kúpu bicykla. Zhrnuli sme základné
možnosti aj odporúčania.
Priestorovo veľké autá dovoľujú previezť v kufri dva aj tri bicykle.
Vždy je však potrebné myslieť na ich dôkladné upevnenie. Ani nie tak kvôli
poškrabanému laku či znehodnotenému poťahu ako kvôli bezpečnosti. Pri
dopravnej nehode by sa z nedostatočne upevneného bicykla v kufri stala
nebezpečná zbraň! Navyše za nedostatočné upevnenie bicykla v aute môžete
dostať pokutu až 50 €. Na bezpečnejšie zaistenie bicykla vo vnútri auta môžete
využiť interiérové cyklonosiče vo forme hliníkových rámov. Do nich upevníte
bicykel po odmontovaní predného kolesa. Niektoré druhy väčších vozidiel
disponujú aj špeciálnym ineriérovým upevňovacím systémom na bicykle. Výhodou pri
prevážaní bicyklov v kufri je, že nie sú vystavené poveternostným vplyvom
a nijako neobmedzujú šoféra v jazde. Podstatne však uberú
z batožinového priestoru a pri častejších presunoch si svoje zákonite
odnesie aj interiér vozidla. Ak teda bicyklujete pravidelne, odporúčame
poobzerať sa po bezpečnejších spôsoboch prevozu bicyklov.
Pri prevoze bicyklov na streche je potrebné brať do úvahy nosnosť strechy
auta. Štandardná sa pohybuje okolo 75 kg, pred kúpou nosiča si však tento údaj radšej
overte. Upevnenie na streche môže, ale nemusí byť ťažkopádne – záleží od triedy
a typu nosiča, ktorý si vyberiete. Pri pokročilejších modeloch nie je
nutné použiť na inštaláciu náradie a
upevnenie bicykla šofér zvládne aj bez asistencie. Bicykle vezúce sa na
streche ale zvyšujú spotrebu paliva až o tretinu, pri diaľničnej
rýchlosti vás môže prekvapiť aj polovičný nárast spotreby. Zároveň treba rátať
s tým, že strešný nosič vám môže zamedziť prístup do podzemných
parkovísk.
V zadnej časti vozidla je možné upevniť nosič na piate dvere alebo na
ťažné zariadenie. Ide o nákladnejšie zaisťovacie systémy, ktoré však
v sebe spájajú aj vyšší komfort a bezpečnosť. Bicykle upevnené vzadu
neuberajú z batožinového priestoru a aj s nahodenými bicyklami
máte pri väčšine modelov stále prístup do kufra auta. Spotrebu paliva tento
systém zvyšuje približne o 8%. Výraznejšou nevýhodou je sťažené cúvanie.
Parkovacie senzory je potrebné vypnúť, nebudú fungovať. Okrem toho by ste sa
mali presvedčiť, či je počas jazdy viditeľné evidenčné číslo vozidla. Ak nie,
požiadajte na dopravnom inšpektoráte o tabuľku s číslom pre nosič
bicykla. Za jej vydanie zaplatíte poplatok 16,50 €. Pamätajte, že sankcie za
jazdu s nedostatočne viditeľnou tabuľkou s evidenčným číslom vozidla
sú ale vysoké: môžu sa vyšplhať až do výšky 300 €.