Čoraz viac sme odkázaní na inteligentný telefón, našu predĺženú ruku. Chodí nám do stánku pre magazíny, nakupuje nám oblečenie a nosí košíky v obchode, či posiela pohľadnice k sviatkom. Takto strávi v tesnom kontakte s telefónom telo na telo až 85% Európanov počas aspoň piatich hodín denne.
Podľa prieskumu Huawei takmer polovica opýtaných (42%) považuje samých seba za skôr závislých, alebo dokonca úplne závislých na telefóne. Prejavuje sa to aj v obetiach, ktoré sme ochotní položiť na oltár moderných komunikačných technológií. Zo skúmaných vecí by sa priemerný Európan nemal problém vzdať sladkostí. V prospech smartfónu tak odpovedalo 68% opýtaných. Najmenší problém so sladkosťami by mali Dáni a najväčší Gréci. Obyvatelia Dánska by rovnako ľahko vedeli prežiť aj bez alkoholu... „Alkohol je tam výrazne drahší a ťažšie dostupný. Vníma sa teda ako luxusná záležitosť a toho sa všeobecne vzdávame ako prvého. Smartfón bude pre Dánov pravdepodobne tak dôležitý ako jedlo alebo vzduch”, objasňuje sociologička Silvia Porubänová. Najťažšie zo všetkých opýtaných európskych krajín by sa vzdával alkoholických nápojov český národ. Odborníčka vysvetľuje, že „ísť na jedno” má aj iný význam, než len načerpať promile: „V Česku je kultúra pitia (nielen piva) skutočne vžitou hodnotou. Je súčasťou každodenných úkonov a konzumácia alkoholu tvorí kulisu individuálnych i spoločenských príbehov.”
So vzdaním sa TV setu mnohí otáľali viac, než to bolo v prípade sladkostí či nápojov pre dospelých. Európsky priemer (71%) zdvihli Srbi, kde by sa až 76% obyvateľov nebránilo odovzdaniu televízie. Dáni by sa však o to ťažšie vzdávali televízie, o čo ľahšie prišli o pochutiny či alkoholické nápoje. Ich ochota je na 62%, čo je najnižšia hodnota v prieskume.
V rebríčku toho, čo by sme za telefón za žiadnu cenu nevymenili, vedie sex a intimita (76% opýtaných). Temperamentní Gréci a horkokrvní Maďari povedali jasné nie telefónu v 89% prípadov, Dáni tvorili opozíciu s len 57% opýtaných. Ďalšia oblasť, v ktorej sa Európa rozdelila, je chodenie na rande. Dáni a Rakúšania by radšej sedeli doma s telefónom, než sa chystali na schôdzku. S tým ale zásadne nesúhlasia Rumuni, kde by len desatina obyvateľstva vystriedala randenie za ťukanie do mobilu.
Prieskum z januára 2018 zahŕňa viac než 6-tisíc respondentov z 12 krajín strednej a východnej Európy: Dánsko, Rakúsko, Poľsko, Česká republika, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Rumunsko, Bulharsko, Grécko a Turecko.
Podľa prieskumu Huawei takmer polovica opýtaných (42%) považuje samých seba za skôr závislých, alebo dokonca úplne závislých na telefóne. Prejavuje sa to aj v obetiach, ktoré sme ochotní položiť na oltár moderných komunikačných technológií. Zo skúmaných vecí by sa priemerný Európan nemal problém vzdať sladkostí. V prospech smartfónu tak odpovedalo 68% opýtaných. Najmenší problém so sladkosťami by mali Dáni a najväčší Gréci. Obyvatelia Dánska by rovnako ľahko vedeli prežiť aj bez alkoholu... „Alkohol je tam výrazne drahší a ťažšie dostupný. Vníma sa teda ako luxusná záležitosť a toho sa všeobecne vzdávame ako prvého. Smartfón bude pre Dánov pravdepodobne tak dôležitý ako jedlo alebo vzduch”, objasňuje sociologička Silvia Porubänová. Najťažšie zo všetkých opýtaných európskych krajín by sa vzdával alkoholických nápojov český národ. Odborníčka vysvetľuje, že „ísť na jedno” má aj iný význam, než len načerpať promile: „V Česku je kultúra pitia (nielen piva) skutočne vžitou hodnotou. Je súčasťou každodenných úkonov a konzumácia alkoholu tvorí kulisu individuálnych i spoločenských príbehov.”
So vzdaním sa TV setu mnohí otáľali viac, než to bolo v prípade sladkostí či nápojov pre dospelých. Európsky priemer (71%) zdvihli Srbi, kde by sa až 76% obyvateľov nebránilo odovzdaniu televízie. Dáni by sa však o to ťažšie vzdávali televízie, o čo ľahšie prišli o pochutiny či alkoholické nápoje. Ich ochota je na 62%, čo je najnižšia hodnota v prieskume.
V rebríčku toho, čo by sme za telefón za žiadnu cenu nevymenili, vedie sex a intimita (76% opýtaných). Temperamentní Gréci a horkokrvní Maďari povedali jasné nie telefónu v 89% prípadov, Dáni tvorili opozíciu s len 57% opýtaných. Ďalšia oblasť, v ktorej sa Európa rozdelila, je chodenie na rande. Dáni a Rakúšania by radšej sedeli doma s telefónom, než sa chystali na schôdzku. S tým ale zásadne nesúhlasia Rumuni, kde by len desatina obyvateľstva vystriedala randenie za ťukanie do mobilu.
Prieskum z januára 2018 zahŕňa viac než 6-tisíc respondentov z 12 krajín strednej a východnej Európy: Dánsko, Rakúsko, Poľsko, Česká republika, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Rumunsko, Bulharsko, Grécko a Turecko.