Služby

štvrtok 28. júna 2018

Ideme vlakom: Ľahší nákup cestovných dokladov

Zamestnanci  Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) testujú inovovaný e-shop a mobilnú aplikáciu pre Android. Zámerom je doladenie novej verzie predajného systému. 

Národný dopravca plánuje plné spustenie responzívneho internetového obchodu a mobilnej aplikácie pre verejnosť na začiatok jesene tohto roka.
Zásadnou zmenou prešlo celé používateľské rozhranie. Po novom si napríklad cestujúci svoj zľavnený lístok zakúpi v menšom počte krokov a systém redukuje komplikácie pri výbere zliav jednoznačným zaradením do príslušnej vekovej kategórie a výberom preukazu na zľavu. Ďalšou novinkou je aj výber miesta na sedenie priamo v schéme vozňov pri vybraných rýchlikoch, ktorý bol doteraz dostupný iba pri vlakoch InterCity. Vo finálnej fáze chce zákazníkovi ponúknuť aj komplexný informačný servis pri ceste vlakom vrátane doplnkových lifestyle služieb, na ktoré je dnešná generácia zvyknutá.
     
Vývoj mobilnej aplikácie a nového responzívneho e-shopu neprebiehal v rámci systémov ZSSK samostatne, ale išlo o komplexnú prípravu všetkých systémov, ktoré sú do procesu predaja lístkov zapojené. Z tohto dôvodu bolo napríklad potrebné vyriešiť implementáciu štandardného zabezpečeného rozhrania pre integráciu (API). Kým starý internetový predajný systém fungoval ako integrovaná súčasť predajného systému iKVC, mobilná aplikácia je samostatným predajným terminálom (tretia strana). Ten umožňuje urobiť predaj na základe obojsmernej komunikácie s iKVC práve až prostredníctvom API rozhrania.

Výhody responzívneho predajného systému:
      - plná funkcionalita e-shopu pri nákupe cez všetky zariadenia (doteraz mala zjednodušená mobilná verzia k dispozícii iba obmedzené portfólio produktov);
      - intuitívna voľba typov cestujúcich na základe zadania veku a preukazu na zľavu (doteraz bola voľba cez konkrétne typy cestujúcich – skratky používané pokladníkmi);
      - nákup rôznych typov produktov v jednom kroku (doteraz nutnosť deliť nákup pri potrebe dvoch typov – napr. lístka pre dospelého a miestenky pre dieťa);
      - grafická rezervácia miesta aj na vybrané rýchliky (doteraz iba pri vlakoch InterCity);
      - zrozumiteľnejšie používateľské rozhranie a responzívny dizajn e-shopu;
      - natívna mobilná aplikácia pre operačný systém Android.

Podiel cestovných dokladov predaných cez internet
Rok / Podiel v % (z celkového predaja dokladov)
      2013 / 1,45 %
      2014 / 2,08 %
      2015 / 3,90 %
      2016 / 5,76 %
      2017 / 11,85 %
      2018 / 16,86 %