Ak vám v garáži alebo v stodole stojí škodovka po dedkovi a neviete, ako sa jej zbaviť, radšej si to ešte rozmyslite. Zo zachovalých áut z bývalého východného bloku sa totiž stávajú veteráni a ich hodnota stúpa aj v rádoch desiatok percent ročne.
„Historické autá sú v posledných rokoch stále atraktívnejšie ako alternatívna investícia. Expertmi na umenie sú dokonca vyhodnocované ako jedna z najvýnosnejších a najmenej kolísavých investícií“, približuje Stanislav Gálik. „Bežná, ale výnimočne zachovalá Škoda 120 pred piatimi rokmi stála 1.200 eur. Dnes je jej cena až 3.200 eur. To je nárast o viac ako 160 percent.“ Nárast hodnoty o zhruba 60% za posledných 5 rokov podľa neho zaznamenali napríklad vozidlá ako Tatra 603 alebo Škoda Rapid. Na Slovensku je tiež veľmi žiadaná napríklad Škoda 1000 MB, rastie záujem aj o legendárne Fiaty 126, Volgy alebo Lady.
Najväčší potenciál zhodnotenia majú v súčasnosti takzvané youngtimre, teda autá do zhruba 30 rokov, ktoré sa často dajú zaobstarať aj do 4.000 eur. Presne predpovedať, ktoré budú získavať na hodnote, je však podľa Gálika veľmi zložité. Vo všeobecnosti skôr alebo neskôr budú zaujímavé akékoľvek vozidlá s minimálnym nájazdom a v pôvodnom zachovalom stave. Mercedes W124 si hýčka aj Martin Húska z Bratislavy: „Auto som si pôvodne kúpil za 900 eur na bežné jazdenie pred piatimi rokmi, vtedy malo 24 rokov. Som totiž veľkým nadšencom starých Mercedesov. Postupom času som si na jazdenie zaobstaral mladší model a pôvodného mergla zaparkoval u rodičov v stodole. Nedávno mi zaň ponúkali 2.300 eur. To je určite pekný nárast.“ Auto však neplánuje predávať. Vie, že s pribúdajúcim časom získava na hodnote ešte viac.
Pri kupovaní auta na investičné účely musí mať kupujúci na pamäti, že nejde o krátkodobú záležitosť. Automobil je totiž tiež investícia, jeho cena môže rásť aj klesať. Záujemca si zároveň musí uvedomiť, že automobil, aj keď bude stáť na mieste, bude potrebné aspoň základne udržiavať.
„Historické autá sú v posledných rokoch stále atraktívnejšie ako alternatívna investícia. Expertmi na umenie sú dokonca vyhodnocované ako jedna z najvýnosnejších a najmenej kolísavých investícií“, približuje Stanislav Gálik. „Bežná, ale výnimočne zachovalá Škoda 120 pred piatimi rokmi stála 1.200 eur. Dnes je jej cena až 3.200 eur. To je nárast o viac ako 160 percent.“ Nárast hodnoty o zhruba 60% za posledných 5 rokov podľa neho zaznamenali napríklad vozidlá ako Tatra 603 alebo Škoda Rapid. Na Slovensku je tiež veľmi žiadaná napríklad Škoda 1000 MB, rastie záujem aj o legendárne Fiaty 126, Volgy alebo Lady.
Najväčší potenciál zhodnotenia majú v súčasnosti takzvané youngtimre, teda autá do zhruba 30 rokov, ktoré sa často dajú zaobstarať aj do 4.000 eur. Presne predpovedať, ktoré budú získavať na hodnote, je však podľa Gálika veľmi zložité. Vo všeobecnosti skôr alebo neskôr budú zaujímavé akékoľvek vozidlá s minimálnym nájazdom a v pôvodnom zachovalom stave. Mercedes W124 si hýčka aj Martin Húska z Bratislavy: „Auto som si pôvodne kúpil za 900 eur na bežné jazdenie pred piatimi rokmi, vtedy malo 24 rokov. Som totiž veľkým nadšencom starých Mercedesov. Postupom času som si na jazdenie zaobstaral mladší model a pôvodného mergla zaparkoval u rodičov v stodole. Nedávno mi zaň ponúkali 2.300 eur. To je určite pekný nárast.“ Auto však neplánuje predávať. Vie, že s pribúdajúcim časom získava na hodnote ešte viac.
Pri kupovaní auta na investičné účely musí mať kupujúci na pamäti, že nejde o krátkodobú záležitosť. Automobil je totiž tiež investícia, jeho cena môže rásť aj klesať. Záujemca si zároveň musí uvedomiť, že automobil, aj keď bude stáť na mieste, bude potrebné aspoň základne udržiavať.