Každá tretia firma na Slovensku a v Čechách vyhlásila,
že sa kvôli novým pravidlám o ochrane osobných informácií bojí
o svoje prežitie. Firmy v ostatných európskych krajinách až takéto
ohrozenie nepociťujú.
Keď sa v prieskume EOS KSI
firiem v Európe pýtali, čo všetko im prinesie GDPR, české a slovenské
firmy pri jednej odpovedi vynikli. Oproti ostatným krajinám omnoho častejšie
uviedli, že nové pravidlá môžu znamenať riziko pre ich obchodný model.
V českých firmách to povedalo 43% spoločností, čo je spomedzi sledovaných
krajín úplne najviac. Nasleduje Rumunsko s 39 a na treťom mieste Slovensko
s 37%. Štúdia pritom sledovala 15 európskych krajín
a v priemere sa o svoje podnikanie obáva 26% firiem. „Príčinou
môže byť to, že niektoré firmy presne nevedia, aké povinnosti im z GDPR
vyplývajú. Prináša to strach, neistotu a niektoré neveria, že to môžu
úspešne zvládnuť", komentuje prieskum Michal Šoltes.
Obavy z prežitia však nie sú to jediné, s čím sa firmám GDPR spája. Vyše 70% spoločností očakáva viac „papierovačiek“ a napríklad aj zvyšovanie počtu zamestnancov. Na druhej strane, benefitom GDPR je podľa nich vyššia úroveň ochrany údajov.
GDPR nadobudlo účinnosť 25. mája a firmám prinieslo rad nových povinností. Svojich zákazníkov musia omnoho presnejšie ako v minulosti informovať, čo robia s ich osobnými údajmi a komu ich poskytujú. Zákazníci zároveň získavajú právo požiadať o úplné vymazanie svojich údajov z databáz firiem. Každý únik osobných údajov musia firmy bezprostredne nahlásiť a navrhnúť riešenie. Za nedodržanie týchto ustanovení hrozí pokuta až do výšky 20 miliónov eur alebo do výšky štyroch percent celosvetového ročného obratu firmy.