Novozaložený Inštitút moderného spotrebiteľa prináša
nový pohľad na spotrebiteľskú problematiku, ktorá súvisí s rýchlym
rozvojom nových technológií.
Spotrebitelia a koncoví
používatelia služieb sú denne konfrontovaní so zavádzaním inovácií
v každej oblasti života, čo vyžaduje ich neustále adaptovanie sa na nové
produkty a služby. Nové technológie a procesy zásadným a nezvratným
spôsobom transformujú aj tradičné odvetvia, akými sú napríklad doprava,
zdravotníctvo, finančné služby, potraviny, energetika, drogistický a iný spotrebný
tovar. Inštitút má cieľ primárne sa venovať témam spojením s využívaním
internetu a moderných technológií, ktoré súvisia aj so zdieľanou ekonomikou, digitálnymi
službami a inovatívnymi „smart“ riešeniami. Podľa jeho
riaditeľa Michala Kardoša je práve v tejto oblasti na Slovensku veľký
deficit a cieľom inštitútu je prispieť k väčšej ochrane a najmä
objektívnej informovanosti slovenských spotrebiteľov. Inštitút bude ďalej venovať
pozornosť aktuálnym témam spojeným s tradičnými odvetviami, akými
sú problematika duálnej kvality potravín a výrobkov či moderne
spôsoby dopravy v mestách.
Inštitút má vo svojej DNA
3 hlavné piliere. Prvým je edukačný, ktorý vychádza z premisy, že
spotrebiteľ dokáže robiť správne a jemu prospešné rozhodnutia len za
predpokladu, že má dostatok objektívnych informácií. Cieľom je zvyšovať
povedomie spotrebiteľov, a tým zvyšovať aj ich ochranu. Druhým pilierom je
partnerský prístup. Štát dokáže prijímať správne rozhodnutia pre všetkých občanov
len za predpokladu, že sa bude v procese prípravy
zákonov vo väčšej miere prihliadať aj na záujmy spotrebiteľov. Cieľom
je zastupovať záujmy spotrebiteľov a byť konštruktívnym partnerom pre
inštitúcie na Slovensku aj v Bruseli. Tretím pilierom je analytický
prístup, ktorý inštitútu umožní lepšie pochopiť a interpretovať podstatu
komplexných situácií a problémov. Cieľom je využívať analytické kapacity
a prostredníctvom výstupov prispievať k verejnej debate na témy dôležité
pre spotrebiteľov.