Zlaté pravidlo obchodu znie: ak neobslúžite zákazníka
vy, urobí to vaša konkurencia. Obchodníci, najmä on-line, kde vládne tvrdý boj
o každé kliknutie, sa preto profilujú okrem šírky sortimentu, špecializácie aj
rýchlosťou dodania.
Podľa prieskumu SAEC a
Nielsen Admosphere je pre zákazníkov e-shopov dôležitá okrem ceny a kvality aj
rýchlosť a doba doručenia (15%). Medziročne sa tiež zvyšuje podiel nákupov
zrealizovaných prostredníctvom mobilného telefónu (41%). Možno povedať, že ide
o spontánne nákupy a nákupy, pri ktorých zákazník očakáva aj expresné dodanie
tovaru. Inak povedané, rýchla a intuitívna objednávka má korešpondovať s
rýchlym doručením. Na spôsob telefonického objednania pizze. Neprekvapuje, že
mobilný telefón k nákupu na internete používajú najviac respondenti vo vekovej
skupine 15- 24 rokov. To sú terajší, ale aj budúci zákazníci e-shopov, ktorí
budú navyše ekonomicky činní. Mladí, rýchli, dynamickí, spontánni a užívajúci
si okamihy.
Motorom zmien je najväčší
maloobchodník na svete Amazon, ktorý službu „same-day delivery“, teda doručenie
v deň vzniku objednávky, ponúka v niekoľkých miestach v zahraničí. Zatiaľ
je len pre členov Amazon Prime a zákazníkov on-line potravinového supermarketu
AmazonFresh. Práve s rozvojom doručovania potravín objednaných on-line bude
stále rásť aj požiadavka na doručovanie objednávok ešte v deň objednania.
Podobné služby na Slovensku ponúkajú Tesco Potraviny domov alebo eDelia. Stále
je však potrebné objednať si do určitého časového limitu (napr. do 10.00, do
12.00), inak budú objednávky vybavené až v nasledujúci deň.
Zmeny a zvyšovanie
rýchlosti obrátky tovaru vplýva aj na off-line retailerov, ktorí musia držať
krok s e-commerce. Náročnú a rýchlu logistiku a plánovanie kamenných obchodov s
potravinami kopírujú napríklad predajcovia odevov, obuvi a doplnkov (angl.
fashion). Kedysi fungovali na štyri sezóny, v súčasnosti sa obrátkovosť
zrýchľuje. Fashion retaileri zmenšujú sklady a naopak viac tovaru vystavujú na
ploche predajne. Tovar dopĺňajú aj viackrát denne podľa odbytu. Doručenie v
rovnaký deň ako vznikla on-line objednávka testuje napríklad reťazec H&M.
Zatiaľ teda iba v Berlíne, ale ak bude pilotný projekt úspešný, tak sa rozšíri
aj do iných miest v Nemecku a v Európe.
SAEC a Nielsen Admosphere
v prieskume zistili, že tí respondenti, ktorí v uplynulých 12 mesiacoch
nakúpili na internete, nakupovali najčastejšie oblečenie a obuv (48%), za nimi
nasledujú knihy a produkty pre zdravie a krásu, kozmetika, drogéria, parfumy
(približne po 30%). Takmer polovica respondentov by bola ochotná nakúpiť v
e-shope, ktorý tovar neponúka najlacnejšie, pokiaľ v ňom už predtým nakupovali
a pokiaľ e-shop ponúka najpohodlnejšiu formu doručenia tovaru (45%). Až 39%
nakupujúcim prekáža nutnosť byť na adrese doručenia (a čakať na kuriéra) a 26%
vadí časová obmedzenosť.