Zákazníci na Slovensku stále väčšmi dôverujú on-line nakupovaniu.
Oceňujú široký výber, pohodlné prezeranie z domu, alebo smartfónu
a tiež lepšie ceny než v kamenných obchodoch.
„Z obrovskej konkurencie vyše 11 000
e-shopov pôsobiacich na slovenskom trhu profituje zákazník. Navyše dnes už
do on-line retailu vstúpili takmer všetky kamenné siete, ktoré musia
prispôsobovať svoj biznis model dravému trhu e-commerce. Darí sa tým,
ktorí dodržiavajú sľuby dané zákazníkom.
Samozrejmosťou pri úspešných e-shopoch sú používateľsky prívetivý dizajn, viac
spôsobov platby a dopravy a kvalitná zákaznícka podpora“, uvádza Alexander Jančo. Podľa
prieskumu SAEC a Nielsen Admosphere (realizovaný v období 28.5.2017 –
4.6.2018) až 94% respondentov, ktorí za posledný rok nakúpili na internete,
malo s nákupom pozitívnu skúsenosť. Okrem ceny a kvality ponúkaného
tovaru (služby) 15% opýtaných považuje za rozhodujúci faktor pri nákupe
rýchlosť a čas dodania.
Dôkazom stúpajúcej dôvery
v e-commerce je výška útraty. Tohtoročné nákupy v e-shopoch sú najčastejšie v
rozmedzí 201-500€, ale až 25% respondentov minulo vyše 500€ (v minulom roku to
bolo 21%). Kvalifikovaný odhad vychádzajúci z údajov cenových porovnávačov
hovorí, že celkové tržby on-line za rok 2017 atakovali hranicu jednej miliardy
eur. Prejavom určitej opatrnosti nakupujúcich je platba na dobierku. Hoci stále
predstavuje 40% platieb za on-line nákupy, podľa SAEC medziročne postupne
klesá. Osobný odber využívajú trojnásobne viac zákazníci vo veľkých mestách
oproti slovenskému priemeru.
Iba 33 respondentov z
celkového počtu 944 uviedlo, že s on-line nakupovaním nemali pozitívnu
skúsenosť, pričom je to menej ako minulý rok. Najčastejším dôvodom bola podľa
SAEC zlá kvalita tovaru, nedostatočné informácie o vadách a rizikách výrobku či
neschopnosť dodať výrobok v uvedenom termíne. Dve tretiny opýtaných (67%)
uviedli, že poznajú, že je internetový obchod seriózny a dôveryhodný podľa
skúseností a odporúčaní iných používateľov. Vplyv na zvýšenie
dôveryhodnosti určite bude mať aj nová legislatíva o ochrane osobných
údajov známa pod skratkou GDPR, rôzne certifikáty a pečate kvality od
nezávislých autorít. Základom reputácie e-shopu by mali byť kvalitne spracovaný
web s kontaktnými údajmi, transparentnosť a serióznosť pri nákupe
a reklamáciách a dostatočný výber spôsobov platby a doručenia.