pondelok 13. augusta 2018

Radíme: Defekt bez rezervy


Súčasná legislatíva umožňuje pri väčšine moderných automobilov odstránenie rezervy a jej nahradenie pneumatikami s možnosťou núdzového dojazdu alebo tzv. lepiacou sadou.

Automobil teda nemusí byť vybavený zdvihákom, kľúčom na matice alebo na skrutky kolies a náhradným kolesom, ak má na všetkych kolesách pneumatiky so špeciálnou konštrukciou umožňujúcou núdzové dojazdenie alebo sadu na opravu pneumatík. Pri všetkých riešeniach je povinné / odporúča sa mať vo vozidle systém sledovania tlaku v pneumatikách. Vnútorná lepivá viskózna tesniaca vrstva všetky drobné defekty okamžite sama zacelí bez nutnosti zastavovať vozidlo a riešiť opravu. Jazda môže pokračovať, pretože funkcia plášťa zostáva zachovaná. Avšak pozor, na poškodených pneumatikách nie je možné jazdiť donekonečna, aj ony musia byť v prípade defektu opravené v pneuservise.

Vďaka zosilneným bočniciam pri pneumatikách s ďalšou technológiou nedôjde po defekte k deformácii plášťa medzi vozovkou a ráfikom, a nehrozí tak nebezpečné zvlečenie plášťa, poškodenie ráfika či celej nápravy. Dojazd nenahustenej pneumatiky so zosilnenými bočnicami je 80 km. Na použitie takýchto pneumatík je nutné mať opäť v aute inštalovaný systém sledovania tlaku v plášťoch, najlepšie v kombinácii s elektronickou stabilizáciou (ESC). Novinkou pre letnú sezónu 2018 je zdokonalenie technológie, pri ktorej sú na behúni pneumatiky rovnako ako na koži žraloka „šupinky" optimalizujúce prietok vody. Potláčajú vodné turbulencie a prispievajú k rýchlemu odvodu vody, čím sa minimalizuje riziko vzniku aquaplaningu.

Pre vodičov, ktorí nechcú voziť v aute rezervné koleso, ale ani kupovať novú sadu pneumatík, je alternatívou sada na opravu plášťov. V balení sa nachádza kompresor napájaný z 12V zásuvky, fľaša so špeciálnou tesniacou kvapalinou, rukavice a návod. Po aplikácii tesniaceho prostriedku sa s opravenou pneumatikou dá prejsť až 200 km maximálnou rýchlosťou 80 km/hod.