Opakuje sa to takmer každé leto. Po krachu cestovky
Slováci na dovolenku buď ani neodcestujú, alebo majú problém sa vrátiť. Po
vyriešení prvotných nepríjemnosti treba vyriešiť ešte jednu – ako sa dostať
k svojim peniazom.
Aj keď cestovné kancelárie
sú zvyčajne poistené pre prípad úpadku, nie vždy musia peniaze z poistky
stačiť na vyplatenie celej sumy. Existuje však jednoduchý spôsob, ako sa možno
ochrániť pred prípadnou finančnou stratou. Stačí dovolenku zaplatiť platobnou
kartou. „Na Slovensku sme zažili viaceré
krachy cestovných kancelárií či aerolínií. Tie ukázali, že ľudia, ktorí za
dovolenku či letenku zaplatili kartou, sa k svojim peniazom vďaka
pravidlám fungovania platobných kariet dostali spravidla ľahšie", uviedla
Marta Cesnaková. V rámci pravidiel kartových spoločností platí tzv.
ochrana v prípade nedodania zaplateného tovaru alebo neposkytnutia služby.
Tá je účinnou pomocou najmä v prípadoch nákupov na diaľku (napríklad cez
internet, ale aj vtedy, keď kupujete dovolenku či čokoľvek iné, čo vám
obchodník má dodať v budúcnosti). Ak si obchodník svoju povinnosť nesplní,
môže klient svoju banku požiadať o sprostredkovanie vrátenia platby.
„Prvým potrebným krokom je pokúsiť sa o reklamáciu priamo u obchodníka, teda v cestovnej kancelárii, v ktorej ste dovolenku zaplatili kartou. Ak neuspejete, obráťte sa na svoju banku a požiadajte o sprostredkovanie vrátenia platby z dôvodu nedodania služby zo strany obchodníka. K žiadosti priložte vašu dovtedajšiu komunikáciu s obchodníkom, ako aj doklady o kúpe zájazdu. Ideálne je, ak doklady obsahujú čo najpresnejšiu špecifikáciu toho, čo ste zaplatili a mali dostať", radí Cesnaková. Podľa nej čas vybavenia závisí od náročnosti overovania žiadosti: „V prípade, že termín zaplatenej dovolenky je až po bankrote poskytovateľa, dokážeme peniaze vyplatiť veľmi rýchlo, prakticky obratom. Sú však aj komplikovanejšie prípady, pri ktorých musíme čakať na vyjadrenie banky obchodníka a vyplatenie môže trvať aj viac ako mesiac."