štvrtok 20. septembra 2018

Radíme: Hučiace letné pneumatiky


Najčastejšie sa s hlukom pri jazde stretávame po najazdení 10-15 tisíc kilometrov. Hluk zapríčiňuje niekoľko faktorov - zvuky motora, odpor vzduchu, ale aj kontakt pneumatík s vozovkou a interakcie plášťov s podvozkom vozidla. Redukciou hlučnosti pneumatík na svojom vozidle môžete zvýšiť komfort jazdy pre seba aj svoje okolie a to predovšetkým na dlhých cestách. Ale zvýšená hlučnosť môže byť tiež signálom nejakého väčšieho problému. 

Príčinou zvýšenej hlučnosti pneumatiky však nemusí byť len jej nedostatočná kvalita. Často ju spôsobuje aj nesprávne prezutie. „Na väčšine pneumatík je vyrazená šípka, alebo nápis „rotation“ ktoré naznačujú, ktorým smerom sa má koleso s pneumatikou otáčať. Zistíte tak či je pneumatika nasadená v správnej pozícii“, radí Aleš Langer. Dôvodom môže byť tiež strata pôvodných jazdných vlastností plášťov v súvislosti s nedostatočným tlakom v pneumatike, ako aj ich nepravidelným opotrebovaním, ktoré je obvykle spôsobené interakciou daného vozidla s pneumatikou. Každý model vozidiel má inak nastavený podvozok, zriadenú geometriu a to ovplyvňuje pravidelné alebo nepravidelné opotrebovanie jednotlivých pneumatík a následne aj hlučnosť pláštov.

Hlučnosť a vibrácie môžu indikovať aj zlý stav ložiska, ktoré sa postupom času opotrebuje natoľko, že pri jazde začne vydávať nepríjemné zvuky a vibrácie. Ak teda registrujete pri jazde zvýšenú hlučnosť a ste si istí, že vaše pneumatiky sú v poriadku, ložiská sú prvá vec, ktorú by ste si mali nechať v autoservise skontrolovať. Nadmernú hlučnosť spôsobuje aj opotrebenie tlmičov, keďže v takomto prípade sa pneumatiky zvyknú ojazdiť nerovnomerne a na pneumatike sa môžu objaviť takzvané „plošky“. Netreba zabúdať, že vplyv na hlučnosť jazdy má aj celkové riešenie karosérie a interiéru vozidla.

Pneumatiky, ktoré sú zrazu hlučnejšie než predtým môžu signalizovať aj vážne poškodenie podvozku. Na príčine môže byť opotrebený čap spojovacej tyči stabilizátora. Ten má za úlohu vyrovnávať sily, ktoré pôsobia na kolesá jednej nápravy a zmierňovať tak nežiaduce vertikálne pohyby kolies. Existuje už aj špeciálna technológia na zníženie hluku pneumatík. Pneumatiky sú vybavené vnútorným pohlcovačom, špeciálnou polyuretánovou penou, ktorá je prilepená k vnútornému povrchu pneumatiky. Ďalej pomáhajú znížiť vnútorný hluk vozidla až o 9 dB (A), v závislosti od typu vozidla, jeho rýchlosti a povrchu vozovky. Jazdné vlastnosti nie sú ovplyvnené a neexistuje žiadny negatívny vplyv na dojazd a maximálnu rýchlosť.