Najčastejšie sa s hlukom pri jazde stretávame po
najazdení 10-15 tisíc kilometrov. Hluk zapríčiňuje niekoľko faktorov - zvuky
motora, odpor vzduchu, ale aj kontakt pneumatík s vozovkou
a interakcie plášťov s podvozkom vozidla. Redukciou hlučnosti pneumatík
na svojom vozidle môžete zvýšiť komfort jazdy pre seba aj svoje okolie
a to predovšetkým na dlhých cestách. Ale zvýšená hlučnosť môže byť tiež
signálom nejakého väčšieho problému.
Príčinou zvýšenej
hlučnosti pneumatiky však nemusí byť len jej nedostatočná kvalita. Často ju
spôsobuje aj nesprávne prezutie. „Na
väčšine pneumatík je vyrazená šípka, alebo nápis „rotation“ ktoré naznačujú,
ktorým smerom sa má koleso s pneumatikou otáčať. Zistíte tak či je
pneumatika nasadená v správnej pozícii“, radí Aleš
Langer. Dôvodom môže byť tiež strata pôvodných jazdných vlastností plášťov
v súvislosti s nedostatočným tlakom v pneumatike, ako
aj ich nepravidelným opotrebovaním, ktoré je obvykle spôsobené interakciou
daného vozidla s pneumatikou. Každý model vozidiel má inak nastavený podvozok,
zriadenú geometriu a to ovplyvňuje pravidelné alebo nepravidelné
opotrebovanie jednotlivých pneumatík a následne aj hlučnosť pláštov.
Hlučnosť a vibrácie
môžu indikovať aj zlý stav ložiska, ktoré sa postupom času opotrebuje natoľko,
že pri jazde začne vydávať nepríjemné zvuky a vibrácie. Ak teda
registrujete pri jazde zvýšenú hlučnosť a ste si istí, že vaše pneumatiky
sú v poriadku, ložiská sú prvá vec, ktorú by ste si mali nechať
v autoservise skontrolovať. Nadmernú hlučnosť spôsobuje aj opotrebenie
tlmičov, keďže v takomto prípade sa pneumatiky zvyknú ojazdiť nerovnomerne
a na pneumatike sa môžu objaviť takzvané „plošky“. Netreba zabúdať, že
vplyv na hlučnosť jazdy má aj celkové riešenie karosérie a interiéru
vozidla.
Pneumatiky, ktoré sú zrazu
hlučnejšie než predtým môžu signalizovať aj vážne poškodenie podvozku. Na
príčine môže byť opotrebený čap spojovacej tyči stabilizátora. Ten má za úlohu
vyrovnávať sily, ktoré pôsobia na kolesá jednej nápravy a zmierňovať tak
nežiaduce vertikálne pohyby kolies. Existuje už aj špeciálna technológia na
zníženie hluku pneumatík. Pneumatiky sú vybavené vnútorným pohlcovačom,
špeciálnou polyuretánovou penou, ktorá je prilepená k vnútornému povrchu
pneumatiky. Ďalej pomáhajú znížiť vnútorný hluk vozidla až o 9 dB (A), v
závislosti od typu vozidla, jeho rýchlosti a povrchu vozovky. Jazdné vlastnosti
nie sú ovplyvnené a neexistuje žiadny negatívny vplyv na dojazd
a maximálnu rýchlosť.