Extrémne teploty tohtoročného leta zanechali stopy aj na
vozidlách. Pri dlhotrvajúcom vystavení
automobilu spaľujúcim slnečným lúčom sa poškodzuje rýchlejším tempom nielen
lak, ale prakticky všetky jeho funkčné časti – od pneumatík, cez brzdy, batériu
až napríklad po čelné sklo. Po odznení úmornej vlny horúčav sa preto odporúča
dôkladná kontrola stavu vozidla.
„Akonáhle začne teplomer ukazovať znesiteľné hodnoty,
nemali by vodiči odkladať kontrolu pneumatík a doplnenie všetkých
prevádzkových kvapalín. Oboje by malo síce patriť medzi rutinné úkony, ale dlhé
obdobie tropických dní z toho aktuálne robí veľmi urgentnú úlohu“, upozorňuje Petr Vaněček. Vysoké denné teploty a veľké
rozdiely medzi dňom a nocou môžu viesť k celkovému zníženiu tlaku
v pneumatikách. Pri jeho kontrole je potrebné vychádzať z hodnoty
odporúčanej pre konkrétne vozidlo napísanej v manuáli, nie z hodnoty
maximálneho tlaku uvedenej na bočnici pneumatík. Súčasne s kontrolou tlaku
sa odporúča preveriť aj hĺbka dezénu, pretože pri vysokých teplotách sa
pneumatiky opotrebovávajú podstatne rýchlejšie. Aj keď skúsení vodiči chránia
v priebehu leta lak vozidla pred poškodením a vyblednutím prípravkom
s UV filtrom a interiér vozidla zodpovedajúcim zaclonením, ani tak sa
všetkým drobným škodám nevyhnú. Pri vizuálnej prehliadke vozidla po letnej
sezóne by sa mali zvlášť zamerať na čelné sklo, ktoré ohrozujú vysoké tepelné
šoky – napríklad v autoumyvárni alebo pri náhlej zmene počasia s príchodom
letnej búrky. Skontrolovať, či nie je niekde prasknuté, preto určite nie je od
veci.
Dobré je odporučiť aj cestu do autoservisu na
dôkladné preverenie stavu bŕzd, batérie a štartéra, prípadne zmeranie bodu
tuhnutia chladiacej kvapaliny. Čím vyššia teplota, tým viac hrozí prehriatie
brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny. Uistenie sa o správnej
funkcii bŕzd v autoservise minimálne pridá pokoj na duši. Tiež na batérii
môže prehrievanie v teplom počasí napáchať veľa škôd a po nástupe
chladnejšieho počasia môže vodičov nepríjemne prekvapiť jej znížená
kapacita. To isté platí aj o štartovaní alebo žhavení. V teple naštartuje
motor jednoducho, takže sa prípadná skrytá porucha na štartovaní alebo žhavení
nemusí vôbec prejaviť, ale v chladnejšom počasí môže byť všetko náhle inak. Návštevu servisu
by mali vodiči súčasne využiť aj na kontrolu klimatizácie, ktorá tiež vyžaduje
pravidelnú starostlivosť. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň jedenkrát do
roka, občas je nutné doplniť chladiace médium.
Kontrolu vozidla by malo uzatvoriť jeho dôkladné
vyčistenie a ošetrenie všetkých povrchov namáhaných vysokými teplotami,
teda nielen laku, ale aj všetkých plastových plôch a pneumatík. Najskôr
prichádza na rad odstránenie hrubých nečistôt, drobných prachových častíc
(vrátane agresívneho letného peľu) a mastných sadzí z výfukov
ostatných automobilov. Až po dôkladnom ručnom umytí alebo v tlakovej umyvárni
s odmasťovacím prípravkom je možné nanášať kvalitný vosk, ktorý ošetrí
drobné letné poškodenia.