K obsahu elektronických schránok subjektov, ktoré
zanikli, alebo už nie sú nažive, je od 2. septembra 2018 možné pristupovať aj
bez osobného vyžiadania. Táto možnosť je ale obmedzená v súlade s novelou zákona
o e-Governmente.
Do elektronických schránok fyzických osôb, fyzických osôb podnikateľov, právnických osôb aj orgánov verejnej moci, ktoré boli deaktivované z dôvodu
úmrtia, ukončenia podnikania alebo zrušenia (zániku) subjektu však nebude možné
doručovať rozhodnutia (odosielateľovi rozhodnutia sa zašle chybová správa
s informáciou, že doručovanie do schránky adresáta nie je možné) a taktiež
sa z nich nebudú dať odosielať správy. Zastupovania, resp. udelené
oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickými schránkami
ostanú ale zachované.
Uvedená zmena vyplýva z novelizovaného ustanovenia § 14 ods. 1 zákona
o e-Governmente: „Správca
modulu elektronických schránok zabezpečí majiteľovi elektronickej schránky a
jeho právnemu nástupcovi, ak o ňom vie, prístup k obsahu elektronickej schránky
aj po jej deaktivácii, a to podobu podľa § 15 písm. a).“