Za posledných pár rokov projektu Kvalita z našich regiónov,
ktorého sú Národné dni súčasťou, sa podarilo zvýšiť záujem spotrebiteľov o
sledovanie krajiny pôvodu pri nákupoch až o 60%. Spotrebitelia si čoraz viac
uvedomujú dôsledky svojho nákupného správania na makroekonomiku krajiny, v
ktorej žijú.
Dôležitosť nakupovania
domácich produktov sa stala celospoločenskou témou. Podľa prieskumu GfK viac
ako 60% ľudí sa doma, v práci aj medzi priateľmi rozpráva o dopadoch nákupného
patriotizmu na kvalitu nášho života. Až 65% spotrebiteľov nakupuje potraviny zo
Slovenska, pokiaľ ich má na výber a považuje ich za najkvalitnejšie a 75%
spotrebiteľov súhlasí, že je dôležité zastúpenie domácich výrobkov na regáloch
predajní. Už 40% kupujúcich sa orientuje pri svojich nákupoch na slovenské
výrobky. Od roku 2016 sa toto % preferencie nakupujúcich slovenské produkty
zvýšilo o 4%. Za posledné dva roky sa o 4% znížil počet tých spotrebiteľov,
ktorým je jedno, z akej krajiny potraviny pochádzajú. V roku 2016 ich bolo
20,2% a aktuálne je ich 16,2%.
Na základe výsledkov a
zmien správania sa spotrebiteľov za posledných desať rokov zrejme dozrel čas aj
na rozšírenie komunikácie so spotrebiteľom o ďalšie, súvisiace oblasti, akými
sú neplytvanie potravinami či surovinovými zdrojmi a upriamenie pozornosti na
hodnoty, ktoré sú v nich ukryté a ako sa k nim správať. Nejde len o dopad na našu
ekonomiku, ale aj na naše zdravie, životné prostredie a taktiež na kvalitu
života, za ktorú nesieme spoločnú zodpovednosť.