Emisie CO2 nových automobilov by mali do roku 2030 klesnúť o 40%, zatiaľčo podiel elektrických a nízkoemisných vozidiel na trhu by mal rásť rýchlejšie.
Európsky parlament navrhuje stanoviť cieľ zníženia emisií celoúnijného vozového parku predaných nových vozidiel jednotlivých automobiliek do roku 2030 na úrovni 40% oproti hodnotám v roku 2021. Európska komisia presadzovala v pôvodnom návrhu 30% zníženie emisií do roku 2030. Poslanci tiež navrhujú predbežný 20% cieľ znižovania emisií do roku 2025, teda o päť percentuálnych bodov viac, ako navrhla Európska komisia. Predložená právna úprava obsahuje podobné ciele aj pre ľahké úžitkové vozidlá.
Výrobcovia automobilov, ktorých priemerné emisie CO2 prekračujú tieto ciele, by mali čeliť pokutám, príjem z ktorých by smeroval do rozpočtu EÚ. Takto získané prostriedky by sa podľa poslancov mali vynaložiť na zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov automobilového priemyslu, ktorých negatívne zasiahli zmeny v sektore. Automobilky by tiež mali zabezpečiť, aby ich vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami, teda elektromobily alebo vozidlá emitujúce menej ako 50g CO2 na kilometer, tvorili v roku 2025 minimálne 20% a do roku 2030 aspoň 35% z celkového počtu nimi predaných nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel na trhu EÚ.
Parlament vyzval Európsku komisiu, aby do dvoch rokov zaviedla systém testovania reálnych emisií CO2 pomocou prenosného zariadenia - podobne ako v prípade testovania emisií NOx. Dovtedy by sa emisie CO2 mali určovať na základe údajov z meračov spotreby paliva v automobiloch. Poslanci presadzujú, aby bol systém testovanie emisií v skutočných jazdných podmienkach plne funkčný v roku 2023. Európska komisia by mala do konca roka 2019 predložiť legislatívny návrh v oblasti označovania automobilov, ktoré by spotrebiteľom poskytlo presné a porovnateľné údaje o spotrebe paliva, emisiách CO2 a ďalších ovzdušie znečisťujúcich látok. Od roku 2025 by zároveň výrobcovia automobilov mali na základe spoločnej metodiky nahlasovať emisie CO2 ich nových vozidiel za celý životný cyklus.
Európsky parlament navrhuje stanoviť cieľ zníženia emisií celoúnijného vozového parku predaných nových vozidiel jednotlivých automobiliek do roku 2030 na úrovni 40% oproti hodnotám v roku 2021. Európska komisia presadzovala v pôvodnom návrhu 30% zníženie emisií do roku 2030. Poslanci tiež navrhujú predbežný 20% cieľ znižovania emisií do roku 2025, teda o päť percentuálnych bodov viac, ako navrhla Európska komisia. Predložená právna úprava obsahuje podobné ciele aj pre ľahké úžitkové vozidlá.
Výrobcovia automobilov, ktorých priemerné emisie CO2 prekračujú tieto ciele, by mali čeliť pokutám, príjem z ktorých by smeroval do rozpočtu EÚ. Takto získané prostriedky by sa podľa poslancov mali vynaložiť na zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov automobilového priemyslu, ktorých negatívne zasiahli zmeny v sektore. Automobilky by tiež mali zabezpečiť, aby ich vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami, teda elektromobily alebo vozidlá emitujúce menej ako 50g CO2 na kilometer, tvorili v roku 2025 minimálne 20% a do roku 2030 aspoň 35% z celkového počtu nimi predaných nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel na trhu EÚ.
Parlament vyzval Európsku komisiu, aby do dvoch rokov zaviedla systém testovania reálnych emisií CO2 pomocou prenosného zariadenia - podobne ako v prípade testovania emisií NOx. Dovtedy by sa emisie CO2 mali určovať na základe údajov z meračov spotreby paliva v automobiloch. Poslanci presadzujú, aby bol systém testovanie emisií v skutočných jazdných podmienkach plne funkčný v roku 2023. Európska komisia by mala do konca roka 2019 predložiť legislatívny návrh v oblasti označovania automobilov, ktoré by spotrebiteľom poskytlo presné a porovnateľné údaje o spotrebe paliva, emisiách CO2 a ďalších ovzdušie znečisťujúcich látok. Od roku 2025 by zároveň výrobcovia automobilov mali na základe spoločnej metodiky nahlasovať emisie CO2 ich nových vozidiel za celý životný cyklus.