Služby

utorok 2. októbra 2018

Novinka: Chatbotová aplikácia Taxana

Daňovníkom radí okrem pracovníkov call centra už aj Taxana, chatbotová aplikácia na zabezpečenie automatizovanej komunikácie medzi občanmi a finančnou správou, a to prostredníctvom jej portálu aj na facebooku. 
     
Finančná správa (FS) je prvá štátna inštitúcia, ktorá spúšťa automatizovaný chat so svojimi klientmi. Pomenovanie Taxana vybrali zamestnanci FS ako slovnú hračku anglického slova "tax", čo v slovenskom jazyku znamená "daň". Taxana funguje na princípe vyskakovacieho okna v prostredí portálu FS, dostupná je aj na facebookovej fanúšikovskej stránke finančnej správy. Priamou identifikáciou dopytu alebo postupnými otázkami, ktoré kladie daňovníkovi, sa spoločne prepracujú k téme, ktorá občana zaujíma. Z úvodnej správy od používateľa identifikuje kategórie alebo aj podkategórie témy. Identifikácia prebieha na základe vydefinovaných kľúčových výrazov, prípadne ich kombinácií. V prvej fáze bude radiť v daňovej oblasti vo vybraných jednoduchších odborných témach, konkrétne v oblasti dane z pridanej hodnoty, závislej činnosti, príjmu fyzických osôb či právnických osôb, elektronickej komunikácie s finančnou správou a v oblasti elektronických registračných pokladníc. Po vyhodnotení úspešnosti projektu chce FS rozšíriť automatizovaný chatbot aj na ostatné daňové a colné témy.

Chatbot je počítačový program, ktorý napodobňuje rozhovor s človekom. Poskytuje pohodlný a interaktívny spôsob, ako sa spojiť so zákazníkmi online a dať im podobný zážitok, aký majú z konverzácie so živým operátorom kedykoľvek počas dňa. Je to robot, ktorý komunikuje s používateľmi a je schopný viesť rôzne komunikácie s tisíckami používateľov v jednej sekunde. Finančná správa pracovala na príprave aplikácie niekoľko mesiacov. Súčasný chatbot FS slúži aj na zbieranie dopytov, čím vytvára podklady pre strojové učenie sa pomocou umelej inteligencie. Cieľom finančnej správy je na základe zozbieraného množstva dopytov vytvoriť chatbot s použitím umelej inteligencie. Na prípravu takejto komplexnej databázy je nevyhnutných aspoň 30.000 individuálnych dopytov tak, aby chatbot poznal všetky možné varianty otázok občanov.