V domácich či
zahraničných elektronických obchodoch už niekedy nakúpilo 98 % respondentov. Viac
ako polovica opýtaných súhlasí s tvrdením, že nakupovanie cez internet je takmer
vždy pohodlnejšie; zároveň si pochvaľujú lepšie ceny a väčší výber tovaru ako
v kamenných obchodoch.
Celkovú spokojnosť Slovákov s nakupovaním
cez internet zisťoval pre SAEC (Slovenská asociácia pre elektronický obchod) výskum
spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia, ktorý sa uskutočnil na vzorke tisíc
respondentov starších ako 15 rokov z internetovej populácie Slovenského
národného panelu. Väčšina opýtaných, ktorí v poslednom roku nakúpili
online (94 %), mali s nákupom skôr dobré skúsenosti. Pre polovicu
respondentov je tento spôsob nakupovania pohodlnejší. Slováci sa taktiež
nezdráhajú nakupovať aj v zahraničných e-shopoch, za posledný rok takto
nakúpilo 66 % slovenských zákazníkov. Do tejto skupiny patria aj nákupy v
českých internetových obchodoch, v ktorých nakúpilo 63 % z týchto zákazníkov. Medziročne
sa počet zahraničných internetových zákazníkov zvyšuje.
Pre zákazníkov internetových obchodov je všeobecne najdôležitejším
faktorom pri výbere tovaru jeho cena (59 %), na druhom mieste potom kvalita
produktu alebo služby (19 %) a na treťom rýchlosť a doba dodania (15
%). Respondenti sú však občas ochotní nakúpiť aj v e-shope, ktorý neponúka
tovar lacnejšie, dôvodom je najčastejšie pozitívna predchádzajúca skúsenosť s obchodom
(47 %) a pohodlná forma doručenia (45 %). Pocit dôvery a serióznosť
e-shopu u opýtaných ovplyvňuje predchádzajúca skúsenosť s daným
obchodom a odporúčaním od iných zákazníkov (ohlasy, recenzie
a hodnotenie).
Cez internet nakupujú Slováci najčastejšie oblečenie, ktoré je na prvom
mieste ako u žien (58 %), tak aj u mužov (37 %). Ženy ďalej nakupujú
produkty pre zdravie a krásu, kozmetiku, drogériu a parfémy (43 %); knihy,
ebooky a audio knihy (38 %) a v neposlednom rade vstupenky na
udalosti (32 %). Muži naopak nakupujú mobily a iné komunikačné zariadenia
(33 %); auto-moto a príslušné doplnky (29 %); taktiež počítače, notebooky
a všeobecne hardware (29 %).
Slováci, ktorí cez internet nakupujú, minuli za svoje nákupy v poslednom
roku najčastejšie sumu do 100 eur (28 %). 16 % zaplatilo medzi 100
a 200 eur a 26 % minulo medzi 200 a 500 eur. Cez internet všeobecne
viac míňajú opýtaní vo vekovej kategórii 25–34 rokov, výdavky stúpajú so
zvyšujúcim sa čistým príjmom domácnosti a so stupňom dosiahnutého
vzdelania.
V minulom roku platili respondenti za svoje on-line nákupy najčastejšie
platbou v hotovosti na dobierku. Zároveň tento typ platby označili ako
najkomfortnejší spôsob platby za tovar zakúpený cez internet. Túto možnosť
najčastejšie preferujú starší respondenti a domácnosti s nižšími príjmami;
mladší respondenti pre svoj nákup v e-shope uprednostnili skôr platbu kartou. Naopak v kamenných obchodoch
platia dve tretiny opýtaných platobnou kartou vždy, keď majú možnosť. Vo väčšej
miere ide o ženy a respondentov vo veku 25–34 rokov.