Schválená reforma pravidiel prijatých v roku
2007 by mala zaistiť vyššiu informovanosť o právach cestujúcich, zlepšiť pomoc
osobám so zníženou pohyblivosťou, uľahčiť cyklistom prístup do vlakov, vyjasniť
postupy týkajúce sa riešenia sťažností a zvýšiť náhrady cestujúcim v prípade
meškania vlakov.
Europoslanci prostredníctvom
pozmeňujúcich návrhov zvýšili náhrady za meškanie dlhšie ako 60 minút z 25
% na 50 % z ceny prepravného dokladu, a to bez straty práva cestujúceho na
samotnú prepravu do miesta určenia. V prípade, že meškanie presiahne 90
minút, cestujúcim by mal vzniknúť nárok na náhradu vo výške 75 % z ceny ich
lístka, pri meškaní nad 120 minút by im mal byť preplatený celý cestovný
lístok, pričom ich právo na prepravu do cieľovej destinácie zostane nedotknuté.
Parlament tiež predefinoval pravidlá týkajúce sa situácií, keď si cestujúci
zakúpi viacero cestovných lístkov na jednu cestu s nadväzujúcimi železničnými
spojmi a to tak, aby z nich jasne vyplývalo, že právo cestujúceho na
informácie, asistenciu a náhradu musia byť rovnaké ako pri zakúpení jediného
priameho lístka. Poslanci zároveň odmietli návrh na oslobodenie
železničných dopravcov spod povinnosti vyplatiť cestujúcim kompenzáciu za
meškanie v prípadoch, keď nastane nepredvídaná mimoriadna situácia.
Asistencia osobám so zníženou pohyblivosťou by mala byť poskytovaná bezplatne a na väčších staniciach aj bez toho, aby bol o tom personál vopred informovaný. Poslanci tiež skrátili lehotu na avizovanie potreby asistencie pri menších staniciach a jasne zadefinovali zodpovednosť prevádzkovateľov služieb železničnej prepravy a prednostov staníc za plnú kompenzáciu v prípadoch, keď stratia alebo poškodia vybavenie, ktoré cestujúcim zabezpečuje ich mobilitu. Cestujúci by mal mať nárok vziať si do vlaku bicykel, a to aj do rýchlika, diaľkového vlaku, cezhraničného a regionálneho vlaku, uvádza sa v schválenom texte. Všetky nové alebo renovované vlaky osobnej prepravy by tiež mali mať dobre označený priestor určený na prepravu zmontovaných bicyklov.
Parlament tiež presadzuje skoršie ukončenie dočasných výnimiek z uplatňovania pravidiel týkajúcich sa práv cestujúcich v železničnej preprave, ktoré využíva viacero členských štátov. Podľa poslancov by všetky výnimky mali byť zrušené najneskôr do roka od nadobudnutia účinnosti nových pravidiel. Nové pravidlá by sa na základe schváleného textu mali vzťahovať aj na prímestskú železničnú dopravu. Parlament je pripravený na rokovania s Radou o konečnom znení nových predpisov, ktoré však môžu začať až keď sa na spoločnej pozícii dohodnú aj ministri členských štátov.
Asistencia osobám so zníženou pohyblivosťou by mala byť poskytovaná bezplatne a na väčších staniciach aj bez toho, aby bol o tom personál vopred informovaný. Poslanci tiež skrátili lehotu na avizovanie potreby asistencie pri menších staniciach a jasne zadefinovali zodpovednosť prevádzkovateľov služieb železničnej prepravy a prednostov staníc za plnú kompenzáciu v prípadoch, keď stratia alebo poškodia vybavenie, ktoré cestujúcim zabezpečuje ich mobilitu. Cestujúci by mal mať nárok vziať si do vlaku bicykel, a to aj do rýchlika, diaľkového vlaku, cezhraničného a regionálneho vlaku, uvádza sa v schválenom texte. Všetky nové alebo renovované vlaky osobnej prepravy by tiež mali mať dobre označený priestor určený na prepravu zmontovaných bicyklov.
Parlament tiež presadzuje skoršie ukončenie dočasných výnimiek z uplatňovania pravidiel týkajúcich sa práv cestujúcich v železničnej preprave, ktoré využíva viacero členských štátov. Podľa poslancov by všetky výnimky mali byť zrušené najneskôr do roka od nadobudnutia účinnosti nových pravidiel. Nové pravidlá by sa na základe schváleného textu mali vzťahovať aj na prímestskú železničnú dopravu. Parlament je pripravený na rokovania s Radou o konečnom znení nových predpisov, ktoré však môžu začať až keď sa na spoločnej pozícii dohodnú aj ministri členských štátov.