Dni nákupného šialenstva strieda sviatok štedrosti,
darovania a dobrovoľníctva. Myšlienka Giving Tuesday, ktorý konkuruje
nákupným sviatkom ako Black Friday či Cyber Monday, je až šokujúco prostá. Aj
preto sa do jednej z najväčších celosvetových filantropických aktivít každý rok
zapájajú tisícky ľudí, inštitúcií, ale aj firiem. Na Slovensku budeme „darovací
utorok“ sláviť už druhý rok, a to 27. novembra.
Hnutie #GivingTuesday
jedinečným spôsobom spája rôznych partnerov – neziskové organizácie, firmy, ale
aj rodiny a jednotlivcov. Všetkým ide o to isté – podporovať a rozširovať malé
skutky láskavosti. Pre neziskové organizácie je darovací utorok príležitosťou
osloviť svojich podporovateľov a známych, aby im pomohli tam, kde naozaj treba.
Firmy môžu zapojiť svojich zamestnancov a pomôcť dobrej veci, v ktorú veria. Do
oslavy darovania #GivingTuesday sa zapája vyše 120 krajín, viac než 50.000
organizácií a milióny ľudí. Na Slovensku získalo podporu tiež od 5 osobností,
ktorí sú ambasádormi tohto ročníka –
herečka Táňa Pauhofová, športovec Matej Tóth, moderátor Milan „Junior“
Zimnýkoval, youtuber Expl0ited a spevák Miro Jaroš. Počas dňa budú hovoriť o
tom, čo si nekúpili, aby namiesto toho kúpili dar niekomu inému.
Slovensko sa stalo
súčasťou celosvetového hnutia minulý rok prostredníctvom Nadácie Pontis. V roku
2017 si tak aj Slováci mohli po prvýkrát užiť radosť z pomáhania a prispeli
viac ako 83.000 eurami, vyše 12-timi tonami oblečenia a iných potrebných vecí,
nespočetnými dobrovoľníckymi hodinami a dobrými skutkami. Už v prvom roku sa
podarilo prepojiť svet biznisu s tým občianskym. Zamestnanci firmy Eset dostali
možnosť podporiť niektorý z vybraných neziskových projektov cez portál
DobraKrajina.sk. Nadácia Eset následne každý dar zdvojnásobila. Vyzbieralo sa
spolu 4.989 eur. Firma Disig potešila svojich zákazníkov i zamestnancov ručne
vyrobenými drobnosťami z Dobrého obchodu. Podporili tým slovenské neziskové
organizácie, ktoré na Sashe.sk ponúkajú výrobky svojich zdravotne či mentálne
znevýhodnených klientov. Okrem firiem sa do #GivingTuesday zapojilo aj tisíce
ľudí z radov bežnej verejnosti. Napríklad v nízkoprahovom centre Kaspian v
Petržalke získali vďaka darcom finančnú podporu na zariadenie novej poradenskej
miestnosti. Mladí zo sídliska Kopčany v Bratislave naštartovali vďaka
asistentom z centra Ulita vlastný sociálny projekt. Vytvorili značku oblečenia
a počas #GivingTuesday získali od darcov dostatok financií na výrobu prvej
série oblečenia.