Služby

utorok 27. novembra 2018

#GivingTuesday: Nezištná pomoc


Dni nákupného šialenstva strieda sviatok štedrosti, darovania a dobrovoľníctva. Myšlienka Giving Tuesday, ktorý konkuruje nákupným sviatkom ako Black Friday či Cyber Monday, je až šokujúco prostá. Aj preto sa do jednej z najväčších celosvetových filantropických aktivít každý rok zapájajú tisícky ľudí, inštitúcií, ale aj firiem. Na Slovensku budeme „darovací utorok“ sláviť už druhý rok, a to 27. novembra.

Hnutie #GivingTuesday jedinečným spôsobom spája rôznych partnerov – neziskové organizácie, firmy, ale aj rodiny a jednotlivcov. Všetkým ide o to isté – podporovať a rozširovať malé skutky láskavosti. Pre neziskové organizácie je darovací utorok príležitosťou osloviť svojich podporovateľov a známych, aby im pomohli tam, kde naozaj treba. Firmy môžu zapojiť svojich zamestnancov a pomôcť dobrej veci, v ktorú veria. Do oslavy darovania #GivingTuesday sa zapája vyše 120 krajín, viac než 50.000 organizácií a milióny ľudí. Na Slovensku získalo podporu tiež od 5 osobností, ktorí sú ambasádormi tohto ročníka  – herečka Táňa Pauhofová, športovec Matej Tóth, moderátor Milan „Junior“ Zimnýkoval, youtuber Expl0ited a spevák Miro Jaroš. Počas dňa budú hovoriť o tom, čo si nekúpili, aby namiesto toho kúpili dar niekomu inému.

Slovensko sa stalo súčasťou celosvetového hnutia minulý rok prostredníctvom Nadácie Pontis. V roku 2017 si tak aj Slováci mohli po prvýkrát užiť radosť z pomáhania a prispeli viac ako 83.000 eurami, vyše 12-timi tonami oblečenia a iných potrebných vecí, nespočetnými dobrovoľníckymi hodinami a dobrými skutkami. Už v prvom roku sa podarilo prepojiť svet biznisu s tým občianskym. Zamestnanci firmy Eset dostali možnosť podporiť niektorý z vybraných neziskových projektov cez portál DobraKrajina.sk. Nadácia Eset následne každý dar zdvojnásobila. Vyzbieralo sa spolu 4.989 eur. Firma Disig potešila svojich zákazníkov i zamestnancov ručne vyrobenými drobnosťami z Dobrého obchodu. Podporili tým slovenské neziskové organizácie, ktoré na Sashe.sk ponúkajú výrobky svojich zdravotne či mentálne znevýhodnených klientov. Okrem firiem sa do #GivingTuesday zapojilo aj tisíce ľudí z radov bežnej verejnosti. Napríklad v nízkoprahovom centre Kaspian v Petržalke získali vďaka darcom finančnú podporu na zariadenie novej poradenskej miestnosti. Mladí zo sídliska Kopčany v Bratislave naštartovali vďaka asistentom z centra Ulita vlastný sociálny projekt. Vytvorili značku oblečenia a počas #GivingTuesday získali od darcov dostatok financií na výrobu prvej série oblečenia.