Európsky parlament, Rada a Európska komisia
dosiahli politickú dohodu o ukončení neopodstatneného geografického blokovania
pre spotrebiteľov, ktorí si chcú kúpiť produkty alebo služby on-line v rámci Európskej
únie.
Pre občanov to
znamená, že budú môcť rovnako ako doma on-line nakupovať nový elektrický tovar,
prenajímať autá alebo kupovať vstupenky na koncert aj v inom členskom štáte únie.
Zabezpečí sa tým, že už nebudú vystavení prekážkam, ako napríklad požiadavke,
aby platbu uhradili debetnou alebo kreditnou kartou vydanou v inej krajine. V
prípade podnikov to znamená väčšiu právnu istotu pre cezhraničnú činnosť.
Novými pravidlami sa
vymedzujú tri osobitné situácie, pri ktorých sa od začiatku vylučujú
odôvodnenia a objektívne kritériá rozdielneho prístupu k zákazníkom z rôznych
členských štátov EÚ:
· Predaj tovaru bez fyzickej dodávky. Príklad: Belgický
zákazník má záujem o nákup chladničky a najlepšiu ponuku nájde na nemeckej
internetovej stránke. Zákazník bude mať právo objednať si výrobok a vyzdvihnúť
si ho v priestoroch podnikateľského subjektu alebo zorganizovať doručenie
výrobku do svojho bydliska.
· Predaj elektronicky poskytovaných služieb. Príklad:
Bulharská spotrebiteľka si chce kúpiť hostingové služby pre svoju internetovú
stránku od španielskej spoločnosti. Teraz bude mať prístup k tejto službe, môže
sa zaregistrovať a kúpiť si túto službu bez toho, aby musela platiť dodatočné poplatky
v porovnaní so španielskym spotrebiteľom.
· Predaj služieb
poskytovaných na určitom fyzickom mieste. Príklad: Talianska rodina si môže priamo kúpiť lístky do zábavného parku
vo Francúzsku bez presmerovania na taliansku stránku.
Nariadením sa neukladá
povinnosť predať a neharmonizujú sa ním ceny. Rieši však diskrimináciu v
oblasti prístupu k tovaru a službám v prípadoch, kde to nie je možné objektívne
odôvodniť (napr. povinnosťami týkajúcimi sa DPH alebo rozdielnymi právnymi
požiadavkami). Nové pravidlá priamo nadobudnú účinnosť deväť mesiacov od
uverejnenia v Úradnom vestníku
Európskej únie, aby sa najmä malé hospodárske subjekty mohli
prispôsobiť.
Prieskum Európskej komisie odhalil praktiky
geografického blokovania v 63 % všetkých posudzovaných internetových
stránok. V roku 2015 menej než 40 % internetových stránok umožňovalo nákup
cezhraničným zákazníkom. V máji 2016 sa v rámci práce na digitálnom jednotnom
trhu na základe dohody troch európskych inštitúcií v spoločnom vyhlásení
začiatkom tohto roka identifikovalo nariadenie o ukončení neopodstatneného
geografického blokovania ako legislatívna priorita v roku 2017. Toto
nariadenie je súčasťou balíka o elektronickom obchode spolu s legislatívnym
návrhom o službách cezhraničného dodávania balíkov a legislatívnym návrhom,
ktorého cieľom je posilniť presadzovanie práv spotrebiteľov.