Automobily v Európskej únii musia
byť do roka 2030 oveľa ekologickejšie. Emisie oxidu uhličitého (CO2) osobných
áut musia v porovnaní s úrovňou z roka 2021 klesnúť až o 37,5 % a ľahkých
úžitkových vozidiel o 31 %. Pre obidve kategórie sa musí do roka 2025 dosiahnuť
redukcia o 15 %. Na tomto kompromise sa dohodli sprostredkovatelia členských
štátov, Európskeho parlamentu a Európskej komisie.
Redukcia je oveľa prísnejšia, než pôvodne chceli automobilový
priemysel aj nemecká vláda. Členské štáty EÚ začiatkom októbra podporovali
zníženie priemerných emisií CO2 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel o 35 %.
Nemecko vtedy návrh podporilo, hoci spolková vláda aj samotná EK chceli len
redukciu o 30 %. Europarlament vstúpil do rokovaní s požiadavkou až
40-percentného zníženia. Limity majú pomôcť splniť európske klimatické
ciele a znížiť emisie CO2 cestnej dopravy. Tieto ciele bude možné splniť len
vtedy, keď automobilky budú okrem dieselových a benzínových áut predávať aj
vozidlá bez emisií, napríklad, čisté elektromobily. Za týmto účelom však budú
musieť úplne prerobiť výrobné linky a nemecká vláda sa obáva strát pracovných
miest, ak sa prechod na nové typy pohonu uskutoční príliš rýchlo. Prívrženci
prísnejších limitov tvrdia presný opak. Podľa nich by mohli európske
automobilky uspieť v konkurencii s čínskymi a vytvoriť nové pracovné miesta.
Zatiaľ v Európskej únii platí, že všetky predané nové vozidlá
do roka 2021 nesmú celkovo prekročiť 95 gramov CO2 na kilometer. Najnovšia
dohoda sa týka redukcie z tejto úrovne, no pre mnohé automobilky je aj splnenie
súčasného limitu v nedohľadne. Európsky priemer naposledy dosiahol 118 g/km.
Približne štvrtina všetkých skleníkových plynov v EÚ pochádza z dopravy, pričom
najväčší podiel majú osobné a nákladné vozidlá. Európske združenie
automobiliek ACEA nedávno varovalo pred príliš prísnymi cieľovými hodnotami: „Keď
EÚ bude tlačiť na príliš ambiciózne hodnoty redukcie CO2, riskuje, že autá sa
pre ľudí s obmedzeným rozpočtom predražia.“ Podľa združenia najnovšie protesty
vo Francúzsku a Belgicku dokazujú, že tempo zmien musí mať podporu verejnosti.