Celoročný
obrat e-commerce na Slovensku dosiahol za minulý rok takmer jednu miliardu eur
a nakupovanie cez internet medziročne stúpa približne o 15 %. Z prieskumu
Nielsen Admosphere pre Slovenskú asociáciu pre elektronický obchod (SAEC)
vyplýva, že ženy nakupujú na internete o čosi častejšie a viac ako
muži.
Z tých, ktorí nakupujú v
internetových obchodoch, realizovalo za posledných 12 mesiacov desať
a viac nákupov 28 % mužov a 34 % žien. V rozmedzí celkovej
útraty 101 až 501 eur ročne sa ženy vyrovnajú mužom, no muži častejšie
realizujú nákupy nad 501 eur (16 ku 13) a nad 1000 eur ročne (13 ku 7).
Viac v e-shopoch míňajú respondenti vo veku 25-34 rokov a vysokoškolsky
vzdelaní nakupujúci. Podľa českej APEK bola priemerná útrata v e-shopoch
v Nemecku 1037 eur ročne na osobu, vo Veľkej Británii 3000 eur
a v Čechách necelých 400 eur na osobu ročne. Na Slovensku sa podľa
SAEC pohybuje útrata medzi 201 až 500 eur na osobu ročne.
Respondenti najviac v poslednom roku kupovali na internete oblečenie a obuv (48 %), knihy, elektronické knihy a audioknihy (30 %), produkty pre zdravie a krásu, kozmetiku, drogériu a parfumy (30 %). Top trojka je tesne nasledovaná mobilmi a inými mobilnými komunikačnými zariadeniami (29 %) a vstupenkami na udalosti (27 %). Medziročné porovnanie však ukazuje, že kategórie v top trojke majú klesajúci charakter. Naopak, polepšila si kategória „biela technika a domáce spotrebiče“ (nárast z 23 % na 24 %) a „nábytok, bytové zariadenie a doplnky“ (nárast zo 17 na 20 %), čo môže súvisieť aj s rozvojom výstavby. Tradične silnou kategóriou v e-commerce je elektronika a na celkovom obrate sa podieľa takmer 50 %.