Nákupy
cez internet sa tešia čoraz väčšej popularite. V prípade, že tovar nebol dodaný
a platili ste platobnou kartou, je možné využiť službu chargeback.
„Ide o proces spätného zúčtovania platobnej transakcie
prostredníctvom platobnej karty, ktorý pre používateľov platobných kariet
predstavuje určité zvýhodnenie oproti platbám v hotovosti alebo na dobierku. Na
platbu prevodom sa chargeback nevzťahuje", vysvetľuje Sylvia Ďatelinková z Inštitútu
alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie. Službu môže
využiť v podstate každý držiteľ platobnej karty, ktorý uskutočnil platobnú
transakciu platobnou kartou u obchodníka, ktorý napríklad nedodal tovar a
služby, prípadne dodal tovar v rozpore s dohodnutými podmienkami alebo ak
odmieta akceptovať odstúpenie od zmluvy. „V
prvom rade je potrebné kontaktovať obchodníka za účelom uplatnenia reklamácie.
S reklamáciou zbytočne neotáľajte, aby ste dodržali lehoty na jej uplatnenie a
zároveň, aby ste sa nepripravili o možnosť spätnej úhrady. S obchodníkom
komunikujte výlučne písomnou formou alebo emailom. Doklad o uplatnení
reklamácie ako aj komunikáciu zo strany obchodníka si odložte. Ak odmieta
komunikovať, alebo nemá záujem reklamáciu vybaviť, bezodkladne kontaktujte
vydavateľa platobnej karty, teda banku a požiadajte o spätnú úhradu",
radí Ďatelinková.
Nákupy cez internet by sa mali realizovať výhradne z počítača, ktorý je zabezpečený proti zneužitiu dôverných údajov, teda má aktualizovaný operačný systém, internetový prehliadač a pravidelne obnovovaný antivírusový program. Je dobré si dôveryhodnosť internetového obchodníka vždy vopred overiť. Nakupujte výlučne cez zabezpečené a autorizované internetové obchody. Citlivé údaje o platobnej karte nikomu neoznamujte, nikam neposielajte, vystavili by ste sa riziku ich zneužitia a porušili by ste bezpečnostné predpisy banky. Než pristúpite k záväznej objednávke, dôkladne si prečítajte obchodné podmienky.