Pred cestou do zahraničia je dôležité nielen
skontrolovať vozidlo po technickej stránke, ale sa aj zoznámiť s predpismi
týkajúcimi sa výbavy vozidla. Napríklad v Nemecku nemusia stačiť plášte s
označením M + S, na Ukrajine je minimálna predpísaná hĺbka dezénu šesť
milimetrov. Odlišné sú aj ďalšie požiadavky,
napr. v Rakúsku a v Taliansku sú v mnohých horských oblastiach povinné snehové
reťaze.
Na
Slovensku platí, že ak sa na vozovke
nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla
kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je na
všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s hĺbkou dezénu minimálne
3 mm. „Na zimné pneumatiky odporúčame prezúvať v čase, keď teploty dlhodobo
neprekračujú 7 °C. Zimná pneumatika má rozdielne zloženie a je konštruovaná na
jazdu v nižších teplotách, kedy má lepšie jazdné vlastnosti a kratšiu brzdnú
dráhu ako pneumatika letná", hovorí Aleš Langer. Najčastejšie navštevovanou destináciou slovenských
motoristov pre zimnú dovolenku zostáva Rakúsko. Tu je zimné obutie vozidla
povinné od 1. novembra do 15. apríla a rovnako ako u nás záleží na vonkajších
podmienkach alebo dopravnom značení. Druhou najpopulárnejšou lokalitou, kam
Slováci vyrážajú za zimnými radovánkami, je Taliansko. Nariadenie ohľadom
použitia zimných pneumatík sa tu líši podľa regiónu. V oblasti Val d'Aosta na
švajčiarsko-francúzskych hraniciach sú zimné plášte povinné od 15. októbra do
15. apríla. V ostatných regiónoch sa začína sezóna 1. novembra. Zimné plášte
musia mať vzorku s hĺbkou minimálne 4 milimetre, čo platí aj mimo zimného
obdobia. Nie je teda možné v lete „dojazďovať" zimné pneumatiky na 1,6 mm,
ako to zvyknú robiť niektorí slovenskí vodiči. V Nemecku platia nové
pravidlá značenia pneumatík. Ich použitie je rovnako ako u nás povinné, nestačí
však mať plášte označené M + S (Mud + Snow). Pneumatiky musia byť po novom označené
tzv. Alpským symbolom - snehové vločky v horskom masíve. Táto povinnosť platí
pri pneumatikách vyrobených v roku 2018 a novších. Vek pneumatík si ľahko
overíte podľa štvormiestnej - tzv. DOT - na bočnici plášťa. Najväčšiu hĺbku
dezénu pri zimných pneumatikách potrebujete na Ukrajine: minimálne šesť
milimetrov. Rovnakú hodnotu vzorky potrebujete aj v Macedónsku pri jazde vo
vozidle s pohonom všetkých štyroch kolies. Pri kontrole pneumatík nezabudnite tiež na tlak. V nedávnom prieskume Continental
viac ako 63% vodičov priznalo, že tlak pneumatík nekontrolujú vôbec alebo len
náhodne. Pritom správne nahustenie je veľmi dôležité, obzvlášť pred dlhou
cestou. „Na nesprávne nahustených
pneumatikách sa vozidlo horšie ovláda a má dlhšiu brzdnú dráhu. Naviac sa
nesprávny tlak prejavuje aj na spotrebe, ktorá sa v dôsledku vyššieho valivého
odporu výrazne dvíha", dopĺňa Aleš Langer.
Automobil je potrebné doplniť
aj o ďalšiu výbavu. Medzi to najdôležitejšie patria snehové reťaze. Podobne ako
na Slovensku aj v zahraničí platí ich použitie na označených úsekoch za povinné
a v horských oblastiach v Rakúsku, vo Švajčiarsku, vo Francúzsku alebo v
Taliansku sa bez nich prakticky nezaobídete. Ak vojdete na vozovku bez
snehových reťazí v úseku, kde sú povinné, vystavujete sa riziku vysokej pokuty.
Tá môže hroziť aj v prípade použitia tekutých snehových reťazí, ktoré nie sú v
niektorých krajinách tolerované. „Snehové
reťaze si zaobstarajte podľa rozmeru pneumatík a typu pohonu, pretože musia byť
nasadené na kolesách hnacej nápravy. Pri voľbe zlého rozmeru reťazí sa môže
stať, že nebudete mať dostatočný záber a zapadnete. Uvoľnený reťaz môže tiež
poškodiť bicykel alebo automobil", varuje Aleš Langer. Úplnú nutnosť
predstavuje použitie nemrznúcej zmesi do ostrekovačov, ktorá je navyše
napríklad v Nemecku v zimných mesiacoch súčasťou povinnej výbavy. Pribaľte si
aj škrabku a metlu, pretože u nás aj v niektorých okolitých štátoch hrozí
pokuta, ak na cestu vyjdete so snehovou „čapicou" na svojom voze. Odporúča
sa aj rozmrazovač na zamrznuté zámky a gumové tesnenia. Zabaľte si tiež
dostatočný počet reflexných viest, pretože napríklad v Poľsku a vo Francúzsku
sú povinné pre každého cestujúceho vo vozidle.