Len menej ako tretina príslušníkov generácie mileniálov Y a generácie Z si myslí, že majú zručnosti potrebné v 4. priemyselnej revolúcii. Ostatní oslovení respondenti v súvislosti s jej príchodom cíti neistotu a strach z nahradenia svojej pracovnej pozície.
Príslušníci týchto generácií sú podľa siedmej výročnej správy Deloitte o miléniovej generácii (Deloitte’s seventh annual Millennial Survey) veľmi dobre oboznámení so zmenami, ktoré prinesie nová priemyselná revolúcia na ich pracovisko. Zároveň sú presvedčení, že nastávajúce zmeny majú potenciál oslobodiť ľudí od rutinných činností, aby sa mohli zamerať na tvorivejšiu prácu. Viacerí sa však jej príchodu obávajú. Tzv. štvrtá priemyselná revolúcia (tiež označovaná ako Industry 4.0) zahŕňa najmä využitie pokročilých technológií a objavov v oblastiach umelá inteligencia, robotika, nano a biotechnológie, internet vecí, 3-D tlač či autonómne vozidlá.
Z prieskumu vyplynulo, že 17% všetkých respondentov z miléniovej generácie a 32 % tých, ktorých zamestnávatelia už využívajú revolučné technológie, pociťuje obavy hlavne z dôvodu nahradenia svojej pracovnej pozície alebo jej časti. Práve preto očakávajú, že podniky im pomôžu pripraviť sa, aby boli v novej ére úspešní. „Mladí odborníci hľadajú pomoc pri rozvíjaní sociálnych zručností ako sebavedomie, medziľudské vzťahy a, obzvlášť generácia Z, schopnosti v oblasti etiky a zásadovosti. Podľa ich názoru však podniky nereagujú na potreby ich rozvoja“, vysvetlil Marián Hudák. Len 36% príslušníkov miléniovej generácie a 42% respondentov z generácie Z uviedlo, že ich zamestnávatelia im pomáhali pochopiť a pripraviť sa na zmeny súvisiace s priemyselnou revolúciou.
Aj nespokojnosť s poskytnutou prípravou je jedným z faktorov, pre ktorý klesá vernosť pracovníkov. Takmer polovica miléniovej generácie plánuje odísť zo svojho zamestnania v priebehu dvoch rokov a len 28% predpokladá, že u svojho zamestnávateľa zotrvá viac než päť rokov. Ešte menej verní svojmu zamestnávateľovi sú zamestnanci generácie Z, z ktorých až 61% by do dvoch rokov zanechalo svoju súčasnú prácu, ak by si mali vybrať. Opytované generácie kladú dôraz na toleranciu, mieru inklúzie, rešpekt a rôzne spôsoby myslenia. To znamená, že aj keď plat a kultúra sú pre nich atraktívne, kľúčom k ich spokojnosti ako zamestnancov je diverzita, inklúzia a flexibilita. Tí, ktorí pracujú pre zamestnávateľov s diverzifikovanou pracovnou silou a skúsenými manažérmi, pravdepodobne zostanú pracovať päť a viac rokov. Spomedzi respondentov, ktorí uviedli, že plánujú zostať u svojho súčasného zamestnávateľa aspoň päť rokov, až 55% zaznamenalo väčšiu flexibilitu v tom, kde a kedy pracujú.
Správa za rok 2018 zohľadňuje názory 10.455 príslušníkov miléniovej generácie a odpovede 1.844 respondentov generácie Z celkovo z 36 krajín sveta. Príslušníci miléniovej generácie Y z prieskumu sa narodili medzi januárom 1983 a decembrom 1994 a predstavujú špecifickú skupinu – majú vysokoškolské vzdelanie, pracujú na plný úväzok a pracujú najmä pre veľké organizácie súkromného sektora. Respondenti z generácie Z sa narodili medzi januárom 1995 a decembrom 1999. Všetci už získali vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa alebo študujú na 2. stupni. Viac než tretina z nich pracuje buď na plný alebo na skrátený pracovný úväzok.