Slováci už cez internet
nenakupujú len elektroniku a bielu techniku, ale aj produkty bežnej spotreby. Nasvedčuje
tomu obrat internetových obchodov, ktorý za rok 2018 dosiahol ďalší rekord 1,13
miliardy eur, pričom medziročne vzrástol o 23 % a opäť vzrástol aj počet
e-shopov.
Aktuálne
je na Slovensku už vyše 11.585 e-shopov. E-commerce na Slovensku tak celkovo
zažíva rozmach. Zákazníci si užívajú rýchlosť, pohodlnosť a dostupnosť nákupov
on-line. A už to dávno nie je len o cene. Väčšina nakupujúcich sa zameriava na
celkovú kvalitu služieb vrátane dopravy. Obľúbené sú kamenné výdajne, vďaka
ktorým sa môžu nakupujúci sami rozhodnúť, kedy si svoje objednávky vyzdvihnú. V
roku 2018 ich evidovala Heureka už 2.390. Zvyšuje sa aj počet Slovákov nakupujúcich cez
mobilné zariadenia. V súčasnosti nakupuje cez mobilný telefón každý druhý
Slovák a preto vedú eshopy, ktoré sú „mobile friendly“. V nakupovaní online sme
opäť predbehli Čechov. V Českej republike je podiel nakupujúcich v on-line
priestore 45 %, zatiaľčo na Slovensku je to 52 %.
Najväčší
podiel na trhu si stále drží elektronika vrátane bielej techniky. Táto kategória tvorí až 52 % z celkového
obratu. Najpopulárnejšou značkou je Samsung, na druhom mieste sa umiestnil
Apple a tretie miesto obsadila značka Xiaomi. Výborne sa umiestnili e-shopy z
kategórie dom a záhrada, ktoré do celkového obratu zasiahli 14 %. Oblečenie a
móda získali podielom 8 % tretie miesto. V e-shopoch ale už Slováci nakúpia
takmer všetko. Dobrým príkladom je kategória kozmetika a zdravie, ktorú
vyhľadávajú predovšetkým dámy. Čoraz väčšej popularite sa teší nákup čistiacich
prostriedkov, medzi ktoré patria aj prášky na pranie, či aviváže. Tie si nakupujúci
nechávajú doručiť až k dverám. V roku 2018
bola najrýchlejšie rastúcou kategóriou dom a záhrada s takmer polovičným
nárastom, e-shopy z kategórie jedlo a nápoje sú na druhom mieste. Tesne za nimi
sa umiestnili sexuálne a erotické pomôcky.