Súčasnú hodnotu európskeho vývozu luxusného tovaru odhaduje Európska komisia na 260
miliárd eur, čo predstavuje desatinu celkového vývozu z únie. Podľa
spoločnosti Bain & Co. do roku 2025 až polovica nákupov luxusného tovaru
prebehne digitálne. Aké možnosti ponúkajú technológie ako cloud computing
či umelá inteligencia?
Zákazníci prirodzene očakávajú najvyššiu
kvalitu a záruku 100 % pravosti výrobku. Spoločnosť EON vytvorila štítky
Digital Identity s možnosťou end-to-end konektivity naprieč celým reťazcom. Prvé
štítky so zabudovanou digitálnou identifikáciou (RFID) majú formu nite, ktorá
sa zapracuje do látky priamo vo výrobe. Vďaka tomu každý kus odevu získa jedinečné
ID a pripojenie na inteligentné rozhranie. „Vznikajú neuveriteľné
možnosti sledovania dodávateľského reťazca, zapojenia zákazníkov, overenia
pravosti výrobku, a dokonca aj inteligentného platenia“,
uvádza Natasha Franck. „Ak
pochopíme použité materiály, môžeme tiež využiť recykláciu a upcykláciu
oblečenia, zjednodušia sa metódy dodania a prijímania naprieč
dodávateľským reťazcom. Je to tiež obrovská pomoc pre luxusné značky, ktoré
chcú zastaviť prílev fejkov na trh.“
Zákazníci nevyžadujú len originálne výrobky,
chcú aj personalizované a nezabudnuteľné zážitky. Známy obchod
s luxusnou módou je YOOX NET-A-PORTER GROUP tak vyvíja virtuálneho
osobného štylistu založeného na umelej inteligencii,
ktorý odporučí oblečenie na základe rozpoznania obrazu, osobných preferencií
a ďalších údajov, napríklad podľa predpovede počasia v danom meste. L’Oréal
analyzuje nielen predaj, ale aj celú škálu údajov od sociálnych médií až po
fluktuácie výmenných kurzov. Schopnosť vytiahnuť informácie z masívnych
súborov dát umožňuje presnejšie zohľadniť premenné, ktoré ovplyvňujú správanie
spotrebiteľov. Nakupujúci očakávajú, že ich obľúbené značky budú poznať
a predvídať ich potreby – či už nakupujú v obchode alebo cez mobil. Ermenegildo
Zegna sa tak presúva na cloud, vďaka čomu môže spojiť údaje z rôznych
kanálov vrátane kamennej predajne a on-line obchodu, čím môže poskytovať
vysoko personalizové služby každému zákazníkovi.