Pozor na chyby pri šoférovaní, ktoré nás v konečnom dôsledku môžu vyjsť poriadne draho: noha odložená na spojke, neutrál pri jazde z kopca či zaradená rýchlosť pri státí na križovatke.
Zlozvykov pri šoférovaní je neúrekom, pričom každý z nich má rozdielny dopad na peňaženku vodičov či následnú možnosť výhodne auto v budúcnosti predať. Prinášame prehľad niektorých nešvárov či nevhodného správania sa k vozidlu, ktorých sa často motoristi dopúšťajú.
Spojka: Veľa vodičov pravidelne trápi práve túto časť auta. Či už si dávajú nohu na spojkový pedál miesto toho, aby si ju opreli vedľa, alebo ju zbytočne stláčajú. „Stáť na červenú alebo ísť celú dobu v kolóne so stlačenou spojkou namiesto toho, aby vyradili na neutrál, je spoľahlivou cestou, ako spojke skrátiť život. Spojka je rozpojená a jej ložisko tým trpí. Rada je jednoduchá, keď s autom vodič stojí alebo spomaľuje do úplného zastavenia, mal by vždy zaradiť neutrál“, odporúča Petr Vaněček. Ďalším prehreškom je používanie zaradenej jednotky len preto, aby sa vozidlo nepohlo, keď vodič chce stáť v kopci. Prekĺzavajúca spojka sa prehrieva a extrémne opotrebúva.
Neutrál pri jazde z kopca: Častým prehreškom vodičov, ktorý je zväčša podnietený snahou ušetriť, je vyradenie rýchlosti na neutrál pri jazde z kopca a používanie brzdy. Takto si však motorista nielenže veľmi rýchlo opotrebuje brzdové doštičky, ale môže seba a celú posádku aj ohroziť na živote. V prípade dlhého klesania totiž hrozí, že brzdy „uvarí“ a už nedobrzdí. Pri dlhom státí na brzdách bez oddychu sa dokonca môžu skrútiť brzdové kotúče. Vyradením rýchlosti vodič neušetrí takmer žiadne palivo. Pri jazde z kopca je teda lepšie podradiť a brzdiť motorom.
Rýchly rozjazd v zime: V zimnom období si motoristi ničia vozidlá rýchlym rozjazdom bez zahriatia. Premrznutý motor, prevodovka, ale napríklad aj časti podvozku sa zahrievajú pomalšie a sú citlivejšie na zaobchádzanie. Vhodné je vyraziť pomalším tempom a nevytáčať pri tom motor do vyšších otáčok. Týmto spôsobom sa všetky komponenty (nielen motor, ale i prevodovka, diferenciál, tlmiče, atď.) pomaly súčasne zahrievajú a vozidlo je tak po 10-20 minútach jazdy pripravené na plné nasadenie.
Parkovacia brzda: Vodiči sa hlavne pri parkovaní v zimných mesiacoch boja, že im zatuhne ručná brzda, to však už pri dnešných vozidlách neplatí. Pri státí na rovine stačí zaradená jednotka alebo spiatočka. Parkovaciu brzdu by však mali vodiči zatiahnuť vždy, keď auto odstavia v kopci. „V motoroch sú často používané pre pohon rozvodov reťaze. Ak nie je zatiahnutá parkovacia brzda, je reťaz rozvodov vystavená vyššej námahe. Reťaz sa tak môže predčasne vyťahať“, vysvetľuje P. Vaněček. Parkovaciu brzdu taktiež nie je dobré ťahať tzv. cez zuby, teda bez používania tlačidla pre uvoľnenie brzdy aj keď ju vodič zaťahuje. Nie je to síce veľká chyba, ale prečo si auto zbytočne ničiť.
Zlozvykov pri šoférovaní je neúrekom, pričom každý z nich má rozdielny dopad na peňaženku vodičov či následnú možnosť výhodne auto v budúcnosti predať. Prinášame prehľad niektorých nešvárov či nevhodného správania sa k vozidlu, ktorých sa často motoristi dopúšťajú.
Spojka: Veľa vodičov pravidelne trápi práve túto časť auta. Či už si dávajú nohu na spojkový pedál miesto toho, aby si ju opreli vedľa, alebo ju zbytočne stláčajú. „Stáť na červenú alebo ísť celú dobu v kolóne so stlačenou spojkou namiesto toho, aby vyradili na neutrál, je spoľahlivou cestou, ako spojke skrátiť život. Spojka je rozpojená a jej ložisko tým trpí. Rada je jednoduchá, keď s autom vodič stojí alebo spomaľuje do úplného zastavenia, mal by vždy zaradiť neutrál“, odporúča Petr Vaněček. Ďalším prehreškom je používanie zaradenej jednotky len preto, aby sa vozidlo nepohlo, keď vodič chce stáť v kopci. Prekĺzavajúca spojka sa prehrieva a extrémne opotrebúva.
Neutrál pri jazde z kopca: Častým prehreškom vodičov, ktorý je zväčša podnietený snahou ušetriť, je vyradenie rýchlosti na neutrál pri jazde z kopca a používanie brzdy. Takto si však motorista nielenže veľmi rýchlo opotrebuje brzdové doštičky, ale môže seba a celú posádku aj ohroziť na živote. V prípade dlhého klesania totiž hrozí, že brzdy „uvarí“ a už nedobrzdí. Pri dlhom státí na brzdách bez oddychu sa dokonca môžu skrútiť brzdové kotúče. Vyradením rýchlosti vodič neušetrí takmer žiadne palivo. Pri jazde z kopca je teda lepšie podradiť a brzdiť motorom.
Rýchly rozjazd v zime: V zimnom období si motoristi ničia vozidlá rýchlym rozjazdom bez zahriatia. Premrznutý motor, prevodovka, ale napríklad aj časti podvozku sa zahrievajú pomalšie a sú citlivejšie na zaobchádzanie. Vhodné je vyraziť pomalším tempom a nevytáčať pri tom motor do vyšších otáčok. Týmto spôsobom sa všetky komponenty (nielen motor, ale i prevodovka, diferenciál, tlmiče, atď.) pomaly súčasne zahrievajú a vozidlo je tak po 10-20 minútach jazdy pripravené na plné nasadenie.
Parkovacia brzda: Vodiči sa hlavne pri parkovaní v zimných mesiacoch boja, že im zatuhne ručná brzda, to však už pri dnešných vozidlách neplatí. Pri státí na rovine stačí zaradená jednotka alebo spiatočka. Parkovaciu brzdu by však mali vodiči zatiahnuť vždy, keď auto odstavia v kopci. „V motoroch sú často používané pre pohon rozvodov reťaze. Ak nie je zatiahnutá parkovacia brzda, je reťaz rozvodov vystavená vyššej námahe. Reťaz sa tak môže predčasne vyťahať“, vysvetľuje P. Vaněček. Parkovaciu brzdu taktiež nie je dobré ťahať tzv. cez zuby, teda bez používania tlačidla pre uvoľnenie brzdy aj keď ju vodič zaťahuje. Nie je to síce veľká chyba, ale prečo si auto zbytočne ničiť.