Služby

piatok 26. apríla 2019

Radíme: Ako pri jazde autom ušetriť palivo

Cenu paliva šofér ovplyvniť nevie, jeho spotrebu ale áno. A to dosť zásadne. Ako ju teda môžeme minimalizovať, a tým pádom výrazne ušetriť? Ide aj o jednoduché odporúčania, ktoré zrejme každý pozná, ale nie vždy sa nimi aj riadi. Ktoré zvyknete dodržiavať vy?

Urobte si v aute poriadok - Možno budete prekvapení, koľko zbytočností v aute vozíte. Nielen v kufri, ale aj pod sedačkami alebo v odkladacích priehradkách. Váha vozidla je pre spotrebu totiž kľúčová a každý kilogram naviac je poznať. Nie je nutné voziť v aute množstvo náradia ako pojazdná autodielňa. Určite pomôže aj vypnutie nepoužívaných spotrebičov ako je vyhrievanie zrkadiel či zadného okna alebo vypnutie klimatizácie.

Správny tlak v pneumatikách - Pokiaľ autom jazdíte často, kontrolujte tlak v pneumatikách pri každom tankovaní a v prípade potreby ich rovno dofúkajte. Ak sa radíte skôr k sviatočným šoférom, odporúčame skontrolovať pneumatiky pred každou cestou. Pamätajte na to, že čím sú gumy mäkšie, tým väčší je valivý odpor aj spotreba vozidla. „Na každej pneumatike je dnes uvedený index valivého odporu, podľa ktorého by sme sa mali riadiť. Rozdiel v spotrebe môže byť totiž dosť významný. Málo nafúknuté pneumatiky dokážu zvýšiť spotrebu až o 1 liter / 100 km. Naviac sa vozidlo oveľa horšie ovláda a jazda sa stáva nebezpečnou“, radí Petr Vaněček.

Znížte odpor vzduchu - Ak vozíte strešný nosič len tak pre okrasu, jazdíte s oknami otvorenými dokorán, alebo máte automobil ozdobený úplne zbytočným spoilerom, potom sa nemôžete čudovať, že si vaše auto berie o liter viac, než by muselo. Väčší odpor vzduchu sa na spotrebe najviac prejaví pri dlhších cestách a vyššom rýchlostnom stupni, predovšetkým pri jazde na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách.

Vyhnite sa agresívnej jazde - Nenechajte sa vytočiť dianím na ceste. Agresívnou jazdou si koledujete minimálne o mastnú pokutu. Rozbiehanie bez „gumovania“ asfaltu, plynulé radenie, „plachtenie“ na neutrál, brzdenie motorom a vypínanie motoru pri dlhšom státí spoločne výrazne skorigujú spotrebu paliva.

Nebojte sa akcelerácie - Nevýrazná akcelerácia s miernym zošliapnutím plynového pedálu nie je až tak úsporná. Výhodnejšie je využívať pole otáčok s najvyšším krútiacim momentom motora a plynový pedál zošliapnuť na 60 až 80 %. V prípade akcelerácie je vždy lepšie sa v čo najkratšom čase dostať na rýchlosť, ktorou sa máme v pláne pohybovať a následne ju už len udržiavať. Má riadiaci systém motora pustiť do valcov určitú dávku paliva na dlhšiu dobu alebo radšej dvojnásobnú dávku paliva na polovičnú dobu? „V podstate na tom nezáleží. Keď totiž zrýchľujete pomaly, zrýchľujete síce s nižšou spotrebou, ale zato dlhšie, čím sa rozdiel zmazáva. Moderné motory vybavené elektrickými škrtiacimi klapkami naviac nedovolia, aby do motora prúdilo viac benzínu než je treba. Jediné, čoho sa treba pri dynamickom zrýchlení vyvarovať, sú zbytočne vysoké otáčky motora“, upozorňuje Petr Vaněček.

Využívajte vysoké rýchlostné stupne - Snažte sa čo najviac využívať najvyšší prevodový stupeň. Pokiaľ to nie je možné (napríklad v prudkom kopci), podraďte, pridajte prudko plyn a snažte sa čo najskôr zaradiť vyššiu rýchlosť. Poriadne zošliapnutie plynového pedálu je dôležité, práve tak najlepšie využijete energiu z paliva.

Ideálna rýchlosť aj hudba - Auto sa najlepšie cíti pri rýchlosti okolo 90 km/h, kedy je spotreba pri diaľkových jazdách najnižšia. Každé ďalšie zvýšenie rýchlosti je na spotrebe okamžite poznať. Vedeli ste, že rozdiel medzi 110 a 130 km/h môže byť až liter paliva na 100 km? Vedecké pokusy taktiež preukázali, že upokojujúca hudba má na šoférov pozitívny vplyv a vďaka nej jazdia plynulejšie a s nižšou spotrebou. Pokiaľ jazdíte so spotrebou desať a viac litrov, je najvyšší čas vymeniť AC/DC za Coldplay.

Na ceste predvídajte - Po zime na cestách často stretnete poľnohospodárske stroje, ktoré vás môžu na určitom úseku spomaliť. Pokiaľ kúsok pred sebou vidíte farmu je pravdepodobné, že tam takéto vozidlo odbočí a nie je nutné ho v neprehľadných miestach predchádzať. Podobná situácia nastane, ak je pred vami nákladné auto a viete, že ho na najbližšom úseku nemôžete obísť. Je zbytočné sa ponáhľať a následne v každej odbočke spomaľovať na jeho rýchlosť. Ak sa blížite k priechodu pre chodcov, môžete chodcom už z väčšej vzdialenosti dať znamenie, že o nich viete a pribrzdiť. Aj pomalá jazda je pre spotrebu paliva rozhodne výhodnejšia než úplne zastavenie.