Povinné používanie zimných pneumatík za určitých klimatických podmienok končí. Aká je prax výmeny pneumatík u Slovákov? Prieskumy ukazujú, že vodiči na letné plášte neprezúvajú automaticky a zvyknú počkať na dobré počasie
Slovenskí vodiči sú disciplinovaní. S prezúvaním sa ale nezvyknú uponáhľať a čakajú na dobré počasie. Počas terénneho prieskumu malo v polovici apríla 2018 letné plášte 70 % motoristov. Slováci riešia pragmaticky aj otázku, čo so zimnými plášťami, ktoré majú menšiu hĺbku dezénu ako 3 milimetre. Obľúbené je „dojazdenie“ týchto pneumatík, na ktorých podľa prieskumu jazdí v lete až 16 % opýtaných vodičov. „Dojazďovanie“ zimných plášťov však odborníci neodporúčajú. Správny moment, kedy prezuť zimné pneumatiky na letné, je veľmi diskutovaná téma. Ako orientačné môžete brať pravidlo 7° C. Teda prezuť až vo chvíli, kedy teploty dlhodobo neklesajú pod 7° C. „Letné a zimné pneumatiky sú vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú inak na rôznych typoch povrchu. Vždy je potrebné brať do úvahy komplexný výkon pneumatiky. Odporúčam neprezúvať plášte hneď, ako z vozovky zmizne sneh, prekvapiť vás môže aj ranná námraza. Som rád, že v našich prieskumoch sa vodiči ukázali ako disciplinovaní a viac prezúvajú až v druhej polovici apríla, kedy už je počasie pre letné pneumatiky optimálny“, radí Juraj Ižvolt.
Jeho slová potvrdzujú aj štatistiky vyhľadávania kľúčových slov na internete. Podľa nich je najväčší záujem o prezúvanie pneumatík na letné zhruba od polovice marca do polovice apríla, avšak samozrejme v závislosti od počasia. S tým korešponduje aj vyťaženosť servisov. Všeobecne je letná sezóna považovaná za „pozvoľnejšiu“, pretože prezutie na letné pneumatiky nie je pre vodiča tak stresujúce ako prezúvanie na zimné.Podľa interných prieskumov spoločnosti Continental najazdí slovenský vodič v priemere 15.500 kilometrov za rok na pneumatikách starých zhruba tri a pol roka. Väčšia časť najazdených kilometrov pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia a pekné počasie láka viac vodičov na výlety. Pred zimnou sezónou vyše 95 % vodičov potvrdilo, že dôsledne prezúva na zimné plášte (prieskum agentúry STEM / MARK pre Continental Barum realizovaného v SR počas septembra 2018 na vzorke 500 vodičov starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle). Avšak pri prezúvaní na letné pneumatiky sú čísla nižšie. V rámci terénneho prieskumu Continental zistil, že počas letnej sezóny používa letné plášte 83 % vodičov, no až 16 % jazdí na zimných a len jedno percento používa celoročné pneumatiky. Len u pol percenta vodičov sa zistilo, že používajú protektorované plášte, teda plášte, ktoré po prvom opotrebeniu získali nový behúň.
Celoročné pneumatiky zatiaľ v našich krajinách príliš obľúbené nie sú. Podľa štatistík na nich jazdí veľmi málo slovenských vodičov, len okolo 1 – 3 % v závislosti od sezóny. Pritom celoročné pneumatiky sú ideálne pre vodičov, ktorí jazdia málo, prevažne v udržiavaných mestských aglomeráciách, v rovinatých krajinách, ktorí v prípade nečakanej snehovej nádielky nemusia nutne na cesty vyraziť. Pre týchto vodičov môže byť použitie celosezónnych pneumatík ekonomickou voľbou, ktorá je určite lepšia ako použitie zimných pneumatík v lete. Ekonomická je rovno z dvoch dôvodov: spotrebujú len jednu sadu pneumatík / diskov a ušetria za návštevy pneuservisov počas sezónneho prezúvania.
Slovenskí vodiči sú disciplinovaní. S prezúvaním sa ale nezvyknú uponáhľať a čakajú na dobré počasie. Počas terénneho prieskumu malo v polovici apríla 2018 letné plášte 70 % motoristov. Slováci riešia pragmaticky aj otázku, čo so zimnými plášťami, ktoré majú menšiu hĺbku dezénu ako 3 milimetre. Obľúbené je „dojazdenie“ týchto pneumatík, na ktorých podľa prieskumu jazdí v lete až 16 % opýtaných vodičov. „Dojazďovanie“ zimných plášťov však odborníci neodporúčajú. Správny moment, kedy prezuť zimné pneumatiky na letné, je veľmi diskutovaná téma. Ako orientačné môžete brať pravidlo 7° C. Teda prezuť až vo chvíli, kedy teploty dlhodobo neklesajú pod 7° C. „Letné a zimné pneumatiky sú vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú inak na rôznych typoch povrchu. Vždy je potrebné brať do úvahy komplexný výkon pneumatiky. Odporúčam neprezúvať plášte hneď, ako z vozovky zmizne sneh, prekvapiť vás môže aj ranná námraza. Som rád, že v našich prieskumoch sa vodiči ukázali ako disciplinovaní a viac prezúvajú až v druhej polovici apríla, kedy už je počasie pre letné pneumatiky optimálny“, radí Juraj Ižvolt.
Jeho slová potvrdzujú aj štatistiky vyhľadávania kľúčových slov na internete. Podľa nich je najväčší záujem o prezúvanie pneumatík na letné zhruba od polovice marca do polovice apríla, avšak samozrejme v závislosti od počasia. S tým korešponduje aj vyťaženosť servisov. Všeobecne je letná sezóna považovaná za „pozvoľnejšiu“, pretože prezutie na letné pneumatiky nie je pre vodiča tak stresujúce ako prezúvanie na zimné.Podľa interných prieskumov spoločnosti Continental najazdí slovenský vodič v priemere 15.500 kilometrov za rok na pneumatikách starých zhruba tri a pol roka. Väčšia časť najazdených kilometrov pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia a pekné počasie láka viac vodičov na výlety. Pred zimnou sezónou vyše 95 % vodičov potvrdilo, že dôsledne prezúva na zimné plášte (prieskum agentúry STEM / MARK pre Continental Barum realizovaného v SR počas septembra 2018 na vzorke 500 vodičov starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle). Avšak pri prezúvaní na letné pneumatiky sú čísla nižšie. V rámci terénneho prieskumu Continental zistil, že počas letnej sezóny používa letné plášte 83 % vodičov, no až 16 % jazdí na zimných a len jedno percento používa celoročné pneumatiky. Len u pol percenta vodičov sa zistilo, že používajú protektorované plášte, teda plášte, ktoré po prvom opotrebeniu získali nový behúň.
Celoročné pneumatiky zatiaľ v našich krajinách príliš obľúbené nie sú. Podľa štatistík na nich jazdí veľmi málo slovenských vodičov, len okolo 1 – 3 % v závislosti od sezóny. Pritom celoročné pneumatiky sú ideálne pre vodičov, ktorí jazdia málo, prevažne v udržiavaných mestských aglomeráciách, v rovinatých krajinách, ktorí v prípade nečakanej snehovej nádielky nemusia nutne na cesty vyraziť. Pre týchto vodičov môže byť použitie celosezónnych pneumatík ekonomickou voľbou, ktorá je určite lepšia ako použitie zimných pneumatík v lete. Ekonomická je rovno z dvoch dôvodov: spotrebujú len jednu sadu pneumatík / diskov a ušetria za návštevy pneuservisov počas sezónneho prezúvania.