V roku 2018 zomrelo na následky dopravných nehôd na cestách v Európskej únii približne 25.100 osôb. Zabrániť zbytočným úmrtiam pomôžu bezpečnostné prvky automobilov, ktoré budú od mája 2022 súčasťou všetkých nových vozidiel. Nové bezpečnostné nariadenie už schválil Európsky parlament.
Medzi bezpečnostné prvky, ktoré by mali byť súčasťou povinnej výbavy všetkých nových vozidiel, patrí systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA), príprava na montáž alkoholového imobilizéra, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, pokročilý systém varovania vodiča pre rozptýlením, signál núdzového brzdenia, detekcia spätného chodu a zariadenie na záznam údajov o udalostiach (čierna skrinka). Systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA) by podľa poslancov mohol znížiť počet smrteľných nehôd na cestách až o 20%. „Systém ISA na základe [údajov z elektronických] máp a sledovania dopravných značiek upozorní vodiča na každé prekročenie povolenej rýchlosti. Nezavádzame obmedzovač rýchlosti, ale inteligentný systém, vďaka ktorému budú vodiči vedieť, keď prekročia povolenú rýchlosť. Zvýši to bezpečnosť nás všetkých a vodičom to pomôže vyhnúť sa pokutám", uviedla spravodajkyňa Róża Thun. Osobné a ľahké úžitkové vozidlá budú musieť byť vybavené aj systémom núdzového brzdenia, ktorý bol dosiaľ súčasťou povinnej výbavy iba pri nákladných automobiloch a autobusoch. Povinným bude aj systém núdzového udržania vozidla v jazdnom pruhu. Väčšina týchto asistenčných systémov bude povinná pre nové modely automobilov od mája 2022 a pre existujúce modely od mája 2024.
Nákladné automobily a autobusy budú musieť byť navrhované tak, aby zlepšili priamy výhľad vodiča, a teda aj viditeľnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky - najmä chodcov a cyklistov. Dizajn týchto vozidiel by mal v budúcnosti v čo najväčšej možnej miere odstrániť mŕtve uhly vpredu a po bokoch vodiča. Požiadavka lepšieho priameho výhľadu vodičov by sa mala vzťahovať na nové modely automobilov od novembra 2025, existujúcich modelov by sa mala týkať od novembra 2028. Nariadenie tiež v snahe zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov upravuje požiadavky pasívnej bezpečnosti týkajúce sa napríklad predných a bočných nárazových testov či čelných skiel. Sprísni sa aj typové schvaľovanie pneumatík, v rámci ktorého by sa mala pneumatika testovať aj v opotrebovanom stave.
Európskym parlamentom schválené nariadenie poputuje teraz na stôl ministrov členských štátov v Rade EÚ. Pokiaľ ho schvália v nezmenenej podobe, nariadenie vstúpi do platnosti.
Medzi bezpečnostné prvky, ktoré by mali byť súčasťou povinnej výbavy všetkých nových vozidiel, patrí systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA), príprava na montáž alkoholového imobilizéra, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, pokročilý systém varovania vodiča pre rozptýlením, signál núdzového brzdenia, detekcia spätného chodu a zariadenie na záznam údajov o udalostiach (čierna skrinka). Systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA) by podľa poslancov mohol znížiť počet smrteľných nehôd na cestách až o 20%. „Systém ISA na základe [údajov z elektronických] máp a sledovania dopravných značiek upozorní vodiča na každé prekročenie povolenej rýchlosti. Nezavádzame obmedzovač rýchlosti, ale inteligentný systém, vďaka ktorému budú vodiči vedieť, keď prekročia povolenú rýchlosť. Zvýši to bezpečnosť nás všetkých a vodičom to pomôže vyhnúť sa pokutám", uviedla spravodajkyňa Róża Thun. Osobné a ľahké úžitkové vozidlá budú musieť byť vybavené aj systémom núdzového brzdenia, ktorý bol dosiaľ súčasťou povinnej výbavy iba pri nákladných automobiloch a autobusoch. Povinným bude aj systém núdzového udržania vozidla v jazdnom pruhu. Väčšina týchto asistenčných systémov bude povinná pre nové modely automobilov od mája 2022 a pre existujúce modely od mája 2024.
Nákladné automobily a autobusy budú musieť byť navrhované tak, aby zlepšili priamy výhľad vodiča, a teda aj viditeľnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky - najmä chodcov a cyklistov. Dizajn týchto vozidiel by mal v budúcnosti v čo najväčšej možnej miere odstrániť mŕtve uhly vpredu a po bokoch vodiča. Požiadavka lepšieho priameho výhľadu vodičov by sa mala vzťahovať na nové modely automobilov od novembra 2025, existujúcich modelov by sa mala týkať od novembra 2028. Nariadenie tiež v snahe zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov upravuje požiadavky pasívnej bezpečnosti týkajúce sa napríklad predných a bočných nárazových testov či čelných skiel. Sprísni sa aj typové schvaľovanie pneumatík, v rámci ktorého by sa mala pneumatika testovať aj v opotrebovanom stave.
Európskym parlamentom schválené nariadenie poputuje teraz na stôl ministrov členských štátov v Rade EÚ. Pokiaľ ho schvália v nezmenenej podobe, nariadenie vstúpi do platnosti.