Mnohí si ešte pamätajú poučku z autoškoly, že správne držanie volantu je v polohe „o desať dve“. Toto pravidlo platilo pri starých autách s podstatne väčším volantom a bez posilňovača riadenia. Pri súčasných vozidlách je držanie volantu vďaka jeho tvaru, veľkosti a celkovému riešeniu iné.
Kedysi všade odporúčané držanie volantu v polohe „o desať dve“ malo svoj dôvod pri starších automobiloch s obrovskými vencami volantov bez airbagov, kedy bolo treba mať na zatáčanie poriadnu silu. „Význam polohy o desať dve stráca zmysel predovšetkým v tom, že ruky nevedú volant presne a nestabilizujú sa. Pri náhlom manévri potom nemôžete otočiť volantom o taký uhol, ako je potrebné. Preto u dnešných menších volantoch s posilňovačmi riadenia a airbagmi je jediná správna poloha držania v polohe trištvrte na tri“, vysvetľuje Petr Vaněček. Inak v kritickej situácii nebudete mať dostatok času volant správne uchopiť a vykonať potrebný manéver. A hrozí, že pokiaľ dôjde ku kolízii, tak vám ruky, ktoré smerujú priamo cez volant, môže vystrelený airbag vážne zraniť. Rovnako dôležité je uvoľnené držanie volantu. Predídete tak únave a nepríjemným kŕčom v rukách, pričom budete zároveň oveľa lepšie „cítiť“ informácie, ktoré vám automobil prostredníctvom volantu z cesty posiela.
Za zmienku stojí tiež správne sedenie za volantom. Za volantom by sa nemalo ležať, ale ani sa hrbiť s nosom prilepeným na čelnom skle. Oba prípady sú totiž pre samotného vodiča veľmi nebezpečné. „Nastavte si sedadlo tak, aby nohy boli pri zašliapnutí pedálov mierne pokrčené v kolenách a pritom ste sa dotýkali operadla celou plochou chrbta. Vďaka tomu budete prirodzene vnímať polohu vozidla za jazdy a včas ucítite prípadný prichádzajúci šmyk na ceste. Pokiaľ je vodič opretý a natiahne pred seba ruku, volant by mal byť na úrovni hodiniek na vašom zápästí“, radí P. Vaněček.
Kedysi všade odporúčané držanie volantu v polohe „o desať dve“ malo svoj dôvod pri starších automobiloch s obrovskými vencami volantov bez airbagov, kedy bolo treba mať na zatáčanie poriadnu silu. „Význam polohy o desať dve stráca zmysel predovšetkým v tom, že ruky nevedú volant presne a nestabilizujú sa. Pri náhlom manévri potom nemôžete otočiť volantom o taký uhol, ako je potrebné. Preto u dnešných menších volantoch s posilňovačmi riadenia a airbagmi je jediná správna poloha držania v polohe trištvrte na tri“, vysvetľuje Petr Vaněček. Inak v kritickej situácii nebudete mať dostatok času volant správne uchopiť a vykonať potrebný manéver. A hrozí, že pokiaľ dôjde ku kolízii, tak vám ruky, ktoré smerujú priamo cez volant, môže vystrelený airbag vážne zraniť. Rovnako dôležité je uvoľnené držanie volantu. Predídete tak únave a nepríjemným kŕčom v rukách, pričom budete zároveň oveľa lepšie „cítiť“ informácie, ktoré vám automobil prostredníctvom volantu z cesty posiela.
Za zmienku stojí tiež správne sedenie za volantom. Za volantom by sa nemalo ležať, ale ani sa hrbiť s nosom prilepeným na čelnom skle. Oba prípady sú totiž pre samotného vodiča veľmi nebezpečné. „Nastavte si sedadlo tak, aby nohy boli pri zašliapnutí pedálov mierne pokrčené v kolenách a pritom ste sa dotýkali operadla celou plochou chrbta. Vďaka tomu budete prirodzene vnímať polohu vozidla za jazdy a včas ucítite prípadný prichádzajúci šmyk na ceste. Pokiaľ je vodič opretý a natiahne pred seba ruku, volant by mal byť na úrovni hodiniek na vašom zápästí“, radí P. Vaněček.