Na Slovensku aj v zahraničí sa množia prípady, keď e-shopy ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich zdieľajú. Podvod sa zistí až po zaplatení a nedodaní tovaru, kedy a e-shop už zmizne.
Podľa odborníkov je možné falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika (nepresný preklad do slovenčiny zahraničnými útočníkmi), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou. „Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie (https na začiatku www adresy), prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála", upozorňuje špecialista na digitálnu bezpečnosť Peter Stančík.
„V prípade, že sa stanete obeťou podvodu, alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, máte nárok na finančnú a právnu pomoc z poisťovne, pokiaľ máte k poisteniu domácnosti pripoistené aj kybernetické riziká. Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom tovar nebol doručený, poisťovňa poskytne právnu pomoc a ak sa spor nepodarí vyriešiť do 3 mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia", radí R. Koch. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru. Podmienkou je, že musí ísť o nový tovar.
Podvodníci môžu takto nielen jednorazovo vylákať peniaze, ale aj zbierať osobné údaje – teda meno, priezvisko, email a aj údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne ďalej zneužiť. Aj napriek takýmto varovaniam odborníkov či polície podvodov pri on-line nákupoch neustále pribúda. Dokazuje to aj prieskum Uniqa poisťovne, podľa ktorého sa ľudia sa stávajú obeťou najčastejšie pri nákupoch a platbách cez internet. „Až 62 % prípadov spotrebiteľských sporov, ktoré riešia poisťovne, sa týka nákupov cez internet a až 65 % ľudí sa pri použití platobnej karty na internete obáva, že sa stane obeťou podvodu", uviedol Róbert Koch.
Podľa odborníkov je možné falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika (nepresný preklad do slovenčiny zahraničnými útočníkmi), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou. „Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie (https na začiatku www adresy), prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála", upozorňuje špecialista na digitálnu bezpečnosť Peter Stančík.