Prostriedky na opravu alebo výmenu kolesa patria spolu s výstražným trojuholníkom, autolekárničkou a reflexnou vestou k povinnej výbave každého automobilu. Je viacero spôsobov, ako bezpečne opraviť alebo vymeniť pneumatiku s defektom. Výsledok môže ovplyvniť ďalšie používanie pneumatiky.
Vždy je však dôležité dodržiavať postupy, ktoré zaistia bezpečnosť vodiča aj posádky. „Keď zistíte, že s vašou pneumatikou niečo nie je v poriadku, vyhľadajte bezpečné miesto, vypnite motor a zatiahnite ručnú brzdu. Pred vystúpením z auta si nezabudnite obliecť reflexnú vestu a rozložiť výstražný trojuholník. Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný umiestniť trojuholník na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli - vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Jazda s prázdnou pneumatikou je veľmi nebezpečná, hlavne pri vysokých rýchlostiach. Môže mať za následok vážne nehody. Okrem toho dochádza pri jazde na podhustenej pneumatike po určitej dobe k jej nenávratnému poškodeniu“, popisuje situáciu na vozovke Aleš Langer.
Overená klasika - rezervná pneumatika sa považuje sa za najznámejšie riešenie. Rezervné koleso môže byť plnohodnotné, alebo dojazdové. Dojazdové koleso neumožňuje jazdiť viac ako maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Ak yvmeníte pneumatiku v zime a použije sa rezerva, treba mať na mysli, že ide o letnú verziu. Tomu musí vodič prispôsobiť štýl jazdy. Výmena kolesa patrí medzi najšpinavší, najdlhšie trvajúci a najpracnejší spôsob, akým sa dá defekt vyriešiť. No ak je defekt väčší ako 6 mm, inú možnosť nemáte. Po nasadení rezervy netreba zabudnúť na kontrolu tlaku v pneumatike. Keďže sa v aute môže voziť niekoľko rokov, pravdepodobne ju bude treba dofúkať. Minuloročný prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum (v období 7. - 14. 9. 2018 na vzorke 500 slovenských vodičov starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute) ukázal, že až 65 % opýtaných vodičov nemá na svojom vozidle monitoring tlaku v pneumatikách. Myslite na pravidelnú kontrolu. Len okolo 36 % vodičov kontroluje tlak pravidelne a necelých 10% len v prípade výmeny pneumatík, alebo po defekte. Poškodenú pneumatiku vedia vo väčšine prípadov kvalitné pneuservisy opraviť, dá sa teda aj naďalej používať. Keď nie je oprava pneumatiky možná, sú k dispozícii rôzne garančné služby.
Niekedy mali všetky autá v základnej výbave rezervu zväčša v kufri. Dnes sa snažia výrobcovia áut hľadať skladnejšie a jednoduchšie riešenie, vďaka ktorému nie je potrebné koleso meniť. Veľmi obľúbené sú špeciálne spreje a lepiace sady. Na väčšie defekty slúži sada, ktorá zvládne defekt až do priemeru 6 mm. S opravenou pneumatikou je možné prejsť až 200 km maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Sada na opravu plášťov je plnohodnotnou náhradou rezervy, je však len dočasným riešením. Následná návšteva pneuservisu je nevyhnutná. Set nie je možné použiť v prípadoch, ak bola pneumatika zničená v dôsledku jazdy s nedostatočne nahustenou pneumatikou, keď nie je poškodenie viditeľné na dezéne, ani pri poškodení bočnice. Pred použitím setu si pozorne prečítajte návod na použitie a dodržiavajte všetky bezpečnostné pokyny.
Vždy je však dôležité dodržiavať postupy, ktoré zaistia bezpečnosť vodiča aj posádky. „Keď zistíte, že s vašou pneumatikou niečo nie je v poriadku, vyhľadajte bezpečné miesto, vypnite motor a zatiahnite ručnú brzdu. Pred vystúpením z auta si nezabudnite obliecť reflexnú vestu a rozložiť výstražný trojuholník. Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný umiestniť trojuholník na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli - vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Jazda s prázdnou pneumatikou je veľmi nebezpečná, hlavne pri vysokých rýchlostiach. Môže mať za následok vážne nehody. Okrem toho dochádza pri jazde na podhustenej pneumatike po určitej dobe k jej nenávratnému poškodeniu“, popisuje situáciu na vozovke Aleš Langer.
Overená klasika - rezervná pneumatika sa považuje sa za najznámejšie riešenie. Rezervné koleso môže byť plnohodnotné, alebo dojazdové. Dojazdové koleso neumožňuje jazdiť viac ako maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Ak yvmeníte pneumatiku v zime a použije sa rezerva, treba mať na mysli, že ide o letnú verziu. Tomu musí vodič prispôsobiť štýl jazdy. Výmena kolesa patrí medzi najšpinavší, najdlhšie trvajúci a najpracnejší spôsob, akým sa dá defekt vyriešiť. No ak je defekt väčší ako 6 mm, inú možnosť nemáte. Po nasadení rezervy netreba zabudnúť na kontrolu tlaku v pneumatike. Keďže sa v aute môže voziť niekoľko rokov, pravdepodobne ju bude treba dofúkať. Minuloročný prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum (v období 7. - 14. 9. 2018 na vzorke 500 slovenských vodičov starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute) ukázal, že až 65 % opýtaných vodičov nemá na svojom vozidle monitoring tlaku v pneumatikách. Myslite na pravidelnú kontrolu. Len okolo 36 % vodičov kontroluje tlak pravidelne a necelých 10% len v prípade výmeny pneumatík, alebo po defekte. Poškodenú pneumatiku vedia vo väčšine prípadov kvalitné pneuservisy opraviť, dá sa teda aj naďalej používať. Keď nie je oprava pneumatiky možná, sú k dispozícii rôzne garančné služby.
Niekedy mali všetky autá v základnej výbave rezervu zväčša v kufri. Dnes sa snažia výrobcovia áut hľadať skladnejšie a jednoduchšie riešenie, vďaka ktorému nie je potrebné koleso meniť. Veľmi obľúbené sú špeciálne spreje a lepiace sady. Na väčšie defekty slúži sada, ktorá zvládne defekt až do priemeru 6 mm. S opravenou pneumatikou je možné prejsť až 200 km maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Sada na opravu plášťov je plnohodnotnou náhradou rezervy, je však len dočasným riešením. Následná návšteva pneuservisu je nevyhnutná. Set nie je možné použiť v prípadoch, ak bola pneumatika zničená v dôsledku jazdy s nedostatočne nahustenou pneumatikou, keď nie je poškodenie viditeľné na dezéne, ani pri poškodení bočnice. Pred použitím setu si pozorne prečítajte návod na použitie a dodržiavajte všetky bezpečnostné pokyny.
Na malé defekty stačí sprej bez potreby demontáže kolesa. Aplikácia je veľmi jednoduchá, stačí podísť autom tak, aby bol defekt otočený smerom dolu a vyčistiť trhlinu. Následne je potrebné pretrepať sprej, pripevniť ho na ventil kolesa a vhnať pomocou stlačeného vzduchu špeciálnu tekutinu. Tá natečie do praskliny a utesní ju. Po aplikácii je potrebné ju nechať 20-30 minút zaschnúť a až potom je možné koleso dofúkať. Táto oprava je síce jednoduchá, no týmto spôsobom sa dajú opraviť defekty veľké 2-3 mm. Tiež je dôležité riadiť sa inštrukciami od výrobcu, ktorý uvádza, akou rýchlosťou je povolené s takto opravenou pneumatikou jazdiť. Po použití spreja musí vodič vyhľadať v čo najkratšej dobe pneuservis. Tento spôsob dočasnej opravy mechanici v pneuservisoch príliš neobľubujú, lebo následná oprava takejto pneumatiky je náročnejšia.
Špeciálne technológie prinášajú alternatívy, ktoré umožňujú jazdu s defektom a bezpečný dojazd do cieľa bez potreby opravy. Pri nich je však povinné, alebo aspoň odporúčané, mať systém sledovania tlaku v pneumatikách.
Na výmenu defektu je vo väčšine prípadov potrebné mať určité schopnosti a bez špinavých rúk sa to nezaobíde. Opravné sady taktiež nemusia stačiť na dojazd do cieľovej destinácie a ich použitie môže predražiť následnú opravu pneumatiky odborníkom. Riešením môže byť aj zavolať asistenčnú službu, ktorá problém rýchlo vyrieši. Balíky asistenčných služieb sú spravidla súčasťou povinného zmluvného poistenia, avšak zväčša zahŕňajú len základnú asistenciu v prípade nehody − opravu vozidla na mieste a zabezpečenie odtiahnutia.
Na výmenu defektu je vo väčšine prípadov potrebné mať určité schopnosti a bez špinavých rúk sa to nezaobíde. Opravné sady taktiež nemusia stačiť na dojazd do cieľovej destinácie a ich použitie môže predražiť následnú opravu pneumatiky odborníkom. Riešením môže byť aj zavolať asistenčnú službu, ktorá problém rýchlo vyrieši. Balíky asistenčných služieb sú spravidla súčasťou povinného zmluvného poistenia, avšak zväčša zahŕňajú len základnú asistenciu v prípade nehody − opravu vozidla na mieste a zabezpečenie odtiahnutia.