Až dve tretiny príslušníkov generácie tzv. Mileniálov v celosvetovom prieskume pripustilo, že sa pri voľbe poslednej dovolenke inšpirovalo príspevkom publikovanom na niektorej zo sociálnych sietí (WeSwap, Prieskum správanie pri rezervácii služieb medzi spotrebiteľmi vo veku 18-34 rokov). Mileniáli a generácia Z chcú na dovolenke predovšetkým spoznávať nové miesta a prehlbovať svoje vedomosti o nich (50%, respektíve 55%), alebo lepšie poznávať sami seba (45%, respektíve 47%).
Nemenej dôležitá je pre nich potreba relaxovať a uľaviť si od stresu - v oboch skupinách je týmito faktormi, ktoré sú najtradičnejšími dôvody letného cestovania, motivovaná takmer polovica (47%) opýtaných (WYSE Travel Confederation, New Horizons IV: Globálne štúdie cestujúcich mladých ľudí a študentov). „Vidím fotografiu známeho na peknom mieste? Klik a letenka je rezervovaná. Ďalšie kliknutie a mám aj ubytovanie. Ďalšie kliknutie - to bol zvuk uzávierky pri snímke, ktorý počas sekundy zdieľate na Instagrame. Internet nás, spotrebiteľov naučil, že máme celý svet na dosah len na niekoľko kliknutí - bez ohľadu na to, či chceme nakupovať v eshope v Marakéši alebo zájsť s priateľmi na predĺžený víkend do Milána. Chceme cestovať, nakupovať a získavať nové zážitky rýchlo a bez stresu a byť neustále v spojení s priateľmi. Vývoj on-line platobných nástrojov nám umožňuje nielen rýchlo zaplatiť za ubytovanie alebo letenky, ale tiež získať peniaze v prípade, že dôjde k nejakej nečakanej nepríjemnej situácii", konštatuje Giel Abdelwahabová. Takmer 90% amerických príslušníkov generácie Z pripúšťa, že sociálne médiá ovplyvňujú ich plány na dovolenku (Expedia & Future Foundation, Štúdia o cestovateľskom správaní generácie mileniálov). Celosvetovo si 6 z 10 mileniálov vyberá destináciu podľa toho, aké ľahké by bolo novú skúsenosť zachytiť do príspevku na Instagrame (WeSwap, Prieskum správanie pri rezervácii služieb medzi spotrebiteľmi vo veku 18-34 rokov). Často to znamená rezerváciu ubytovania alebo leteniek veľmi spontánne - proces úhrady je len doplnok, ktorý musí byť ešte rýchlejšie a pohodlnejšie. Prieskum vykonaný na objednávku spoločnosti PayPal rovnako potvrdil, že viac ako 30% ľudí vo veku 16-35 rokov používa mobilné aplikácie na urýchlenie transakcií (PayPal & Censuswide, Analýza vzorcov požičiavanie peňazí v rodine a medzi priateľmi).
Napriek zlepšovanie povedomie spotrebiteľov o bezpečnosti dochádza pri cestovaní k nespočetných situácií, kedy sa viac či menej vedome vystavujeme riziku. Až 65% pasažierov o sebe dokonca ochotne poskytne o sebe ďalšie informácie, napr. cieľ cesty, adresu ubytovanie alebo vlastné fotografie (Medzinárodná asociácia leteckej prepravy, Globálny prieskum medzi pasažiermi 2018), aby celý proces uľahčilo, napríklad urýchlením odbavenie a nástupe do lietadla. Navyše 67% hotelov na svete nedokáže riadne ochrániť osobné údaje svojich zákazníkov (Symantec, interné dáta), napr. detaily o ubytovaní alebo čísla platobných kariet. Preto je pri rezervácii ubytovania alebo dopravy počas dovolenky dôležité zvlášť u rýchlych platieb pamätať na riešenia, ktoré dokážu nakupujúci chrániť. Rýchle rozhodnutia aj spoločné dovolenky môže byť začiatkom úžasného dobrodružstva a nádherných spomienok, ale aj začiatkom nekonečné rady dohadov. Rezervovať ubytovanie alebo kúpiť letenky pre všetky nebýva zvyčajne problém. Inak je tomu u získanie peňazí späť od ostatných. Podľa štúdie spoločnosti PayPal má 31,1% Čechov problém získať späť peniaze zapožičané rodinným príslušníkom alebo priateľom (PayPal & Censuswide, Analýza vzorcov požičiavanie peňazí v rodine a medzi priateľmi). Respondenti v prieskume uvádzali ako najčastejšie dôvody toho, že nedostanú požičané prostriedky späť, predovšetkým nemožnosť výkonu jednoduché a ľahké platby bez hľadania bankomatu alebo čísla účtu v emailovej konverzácii.
Ako prevencia nepríjemných situácií je vhodné nielen používať dôveryhodné platobné metódy, ale tiež si prečítať recenzie hotelov a letísk. Tiež je dobré pamätať, že príprava cesty znamená nielen kúpiť letenky či lístky a rezervovať ubytovanie.