Nové vozidlá stratia za prvé tri roky v priemere 33 percent svojej pôvodnej hodnoty. Existujú však značky a modely, u ktorých nie je táto strata až tak markantne vysoká. Naopak, prémiové značky dokážu prísť aj o polovicu z obstarávacej ceny.
V treťom kvartáli roku 2019 bolo na slovenskom trhu inzerovaných 14.997 zánovných jazdených vozidiel, čo je o 6.042 viac ako za rovnaké obdobie vlani. Zánovné jazdené autá sa najčastejšie predávali s cenovkou 21.500 eur. Najčastejšia cena tak stúpla o 3.000 eur. Najčastejší vek bol 1,1 roka a najčastejší stav na odometri sa v rámci tretieho kvartálu ustálil na 12.890 kilometrov. Prvé tri miesta v TOP 10 najviac ponúkaných vozidiel obsadili Škoda Octavia, Škoda Fabia a Kia Ceed. Prvú desiatku uzatvára Mercedes GLE.
Úplne nový automobil zostáva pre veľa ľudí nedosiahnuteľným snom. Navyše, obrovská strata hodnoty počas prvých rokov prevádzky auta od jeho kúpy odrádza veľa zákazníkov, ktorí sa preto radšej zameriavajú na zánovné autá. „Napríklad u trojročnej Dacie Duster, čo je jedno z najžiadanejších SUV, sa strata hodnoty oproti novému autu pohybuje okolo 20 percent. Oproti tomu, modely vyššej strednej triedy od výrobcov takzvanej veľkej trojky, teda Audi, BMW a Mercedes, dokážu stratiť aj viac ako 50 percent zo svojej hodnoty“, hovorí Petr Vaněček.
Podľa analýzy, ktorú zverejnila sieť autocentier AAA AUTO, stratí medzi slovenskými šoférmi najobľúbenejšia značka Škoda za tri roky 25 až 37 percent zo svojej hodnoty. Medzi jej modelmi si najlepšie drží cenu Škoda Rapid, ktorá priemerne príde o 25 hodnoty. Naopak, vlajková loď mladoboleslavskej automobilky Škoda Superb, stratí za tri roky 35 percent svojej pôvodnej hodnoty. „Príklad Superbu jasne ukazuje, že čím drahšie a luxusnejšie auto zákazník kupuje, tým viac na ňom počas prvých rokoch jazdenia stratí. U zánovných áut totiž o najväčšiu časť hodnoty prichádza už prvý majiteľ“, dopĺňa Petr Vaněček.
Podľa analýzy, ktorú zverejnila sieť autocentier AAA AUTO, stratí medzi slovenskými šoférmi najobľúbenejšia značka Škoda za tri roky 25 až 37 percent zo svojej hodnoty. Medzi jej modelmi si najlepšie drží cenu Škoda Rapid, ktorá priemerne príde o 25 hodnoty. Naopak, vlajková loď mladoboleslavskej automobilky Škoda Superb, stratí za tri roky 35 percent svojej pôvodnej hodnoty. „Príklad Superbu jasne ukazuje, že čím drahšie a luxusnejšie auto zákazník kupuje, tým viac na ňom počas prvých rokoch jazdenia stratí. U zánovných áut totiž o najväčšiu časť hodnoty prichádza už prvý majiteľ“, dopĺňa Petr Vaněček.
Najvyššia strata hodnoty u trojročných áut
|
Najnižšia strata hodnoty u trojročných áut
| |||
Audi A5
|
53%
|
Suzuki Vitara
|
21%
| |
Mercedes - Benz triedy E
|
53%
|
Jeep Renegade
|
21%
| |
BMW rady 5
|
51%
|
Dacia Duster
|
21%
| |
Audi A6
|
50%
|
Renault Captur
|
22%
| |
Peugeot 508
|
50%
|
Toyota Yaris
|
24%
|