Prichádza predvianočné obdobie, kedy nakupujeme a míňame viac ako počas zvyšku roka. Stále častejšie pritom využívajú debetné či kreditné karty, pričom denne vykonáme aj niekoľko bezhotovostných platieb. Prinášame vám rady, na čo si dať pozor a akých chýb sa vyvarovať, aby ste sa nestali obeťou podvodníka.
Chráňte si PIN: Ľudia si zapisujú PIN k platobnej karte na rôzne miesta - niektorí si nalepia papierik s PIN priamo na kartu, alebo si ukložia štvormiestny kód do mobilu pod názvom PIN, čo prípadným zlodejom „hrá do karát“. „Ak sa nechcete stať obeťou podvodníkov a nemať zbytočne pokazené sviatky, vo vlastnom záujme dodržiavajte aspoň tieto jednoduché pravidlá: nikdy nehovorte svoj PIN cudziemu človeku, snažte sa si ho zapamätať a radšej si ho nikam neznačte a už vôbec nie na platobnú kartu“, radí ombudsman spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.
Kartu pri platení majte stále pod dohľadom: Keď platíte kartou v ktoromkoľvek kamennom obchode alebo reštaurácii prostredníctvom bežne rozšíreného POS terminálu, nikdy nespúšťajte svoju debetnú alebo kreditnú kartu z dohľadu. Napríklad v reštaurácii sa môže stať, že čašník by chcel odísť s vašou kartou niekam „dozadu“, kde majú platobný terminál. Podobná situácia sa môže stať aj v predajni. „Nič také v žiadnom prípade nepripusťte a s kartou obchodníkovi či obsluhe nedovoľte odísť nikam, kde nebudete mať svoju kartu plne pod kontrolou. Dotyčnému oznámte, že pôjdete osobne so svojou kartou priamo k terminálu a tam zaplatíte“, hovorí ombudsman.
Nepodceňujte hrozby pri nákupoch on-line: Čoraz viac Slovákov nakupuje darčeky, ale aj bežný spotrebný tovar na internete. Aj tu sa ľahko môžete stať obeťou podvodníkov a prísť tak o peniaze. Odporúča sa nakupovať len v overených e-shopoch. Overiť si ich môžete zadaním do bežne využívaného vyhľadávača a tam si pozrieť počet recenzií, ako aj hodnotenia e-shopu od používateľov. Pokiaľ platíte za objednaný tovar priamo na internetovej stránke (zadávate číslo karty, jej platnosť, držiteľa a CVC kód) skontrolujte si v prehliadači, či má stránka v adrese „https“ a či je tam aj ikonka s visiacim zámkom alebo kľúčom. To znamená, že ide o zabezpečenú platobnú bránu.
Podvodníci nezriedka používajú aj tzv. phishing, kde sa snažia od ľudí vylákať citlivé údaje. „Nikdy preto nereagujte na emaily, ktoré vyzývajú k zmene, alebo k prezradeniu prístupových kódov a hesiel, prípadne aj údajov z platobnej karty. Prevádzkovateľ kariet nikdy tieto praktiky nepoužíva. Zmeny je možné robiť iba v aplikáciách prevádzkovateľov alebo v bankomate, nikdy sa neposielajú mailom“, konštatuje ombudsman. Mnohí Slováci si ukladajú (týka sa to hlavne zahraničných e-shopov) údaje z kariet do užívateľských profilov konkrétneho obchodu. „To nikdy nerobte, ak platíte kartou v zahraničnom obchode, vždy dáta zadávajte znova. Údaje totiž nemusí zneužiť obchod, ale jeho stránky môžu byť napadnuté inou osobou“, dopĺňa. Pozor si treba dať aj na podozrivé ponuky, ako je trebárs výhra luxusného tovaru za pár eur. Spravidla ide o podvod, kedy z vás chcú vytiahnuť údaje z karty.
Zneužitie karty ohláste okamžite: Ak vám podvodníci nejakým spôsobom zneužili vašu kartu pri nákupoch a platbách na internete, ihneď kontaktujte prevádzkovateľa karty a transakcie reklamujte. Prevádzkovateľ by mal kartu zneplatniť a začne sa proces overenia čerpania. O výsledku by ste mali byť vždy informovaní. „Reklamáciu môžete taktiež podať aj v prípade, ak dôjde k nesprávnemu zaúčtovaniu transakcie. Príkladom je objednávka z internetového obchodu, kedy ste tovar dopredu zaplatili kartou, ale tovar k vám nedorazil“, približuje Miroslav Zborovský.
Pri bankomate buďte vždy opatrní: Ďalším pomerne častým problémom je, že pri výbere peňazí z bankomatu si ľudia rukou nezakrývajú zadávanie svojho PIN. Takto ho vlastne nechtiac môžu ukázať prípadnému podvodníkovi, ktorý stojí za nimi a tvári sa, že netrpezlivo čaká na svoj výber. „Neváhajte ho požiadať, aby od vás odstúpil do bezpečnej vzdialenosti. Ak by nereagoval, radšej zrušte transakciu. Ak sa vám zdá bankomat akýsi podozrivý, napríklad port na vloženie karty vyzerá inak ako to býva bežné, je trebárs väčší alebo je na ňom čokoľvek nainštalované, čo sa vám nepozdáva, radšej tam peniaze nevyberajte“, dodáva ombudsman.
Chráňte si PIN: Ľudia si zapisujú PIN k platobnej karte na rôzne miesta - niektorí si nalepia papierik s PIN priamo na kartu, alebo si ukložia štvormiestny kód do mobilu pod názvom PIN, čo prípadným zlodejom „hrá do karát“. „Ak sa nechcete stať obeťou podvodníkov a nemať zbytočne pokazené sviatky, vo vlastnom záujme dodržiavajte aspoň tieto jednoduché pravidlá: nikdy nehovorte svoj PIN cudziemu človeku, snažte sa si ho zapamätať a radšej si ho nikam neznačte a už vôbec nie na platobnú kartu“, radí ombudsman spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.
Kartu pri platení majte stále pod dohľadom: Keď platíte kartou v ktoromkoľvek kamennom obchode alebo reštaurácii prostredníctvom bežne rozšíreného POS terminálu, nikdy nespúšťajte svoju debetnú alebo kreditnú kartu z dohľadu. Napríklad v reštaurácii sa môže stať, že čašník by chcel odísť s vašou kartou niekam „dozadu“, kde majú platobný terminál. Podobná situácia sa môže stať aj v predajni. „Nič také v žiadnom prípade nepripusťte a s kartou obchodníkovi či obsluhe nedovoľte odísť nikam, kde nebudete mať svoju kartu plne pod kontrolou. Dotyčnému oznámte, že pôjdete osobne so svojou kartou priamo k terminálu a tam zaplatíte“, hovorí ombudsman.
Nepodceňujte hrozby pri nákupoch on-line: Čoraz viac Slovákov nakupuje darčeky, ale aj bežný spotrebný tovar na internete. Aj tu sa ľahko môžete stať obeťou podvodníkov a prísť tak o peniaze. Odporúča sa nakupovať len v overených e-shopoch. Overiť si ich môžete zadaním do bežne využívaného vyhľadávača a tam si pozrieť počet recenzií, ako aj hodnotenia e-shopu od používateľov. Pokiaľ platíte za objednaný tovar priamo na internetovej stránke (zadávate číslo karty, jej platnosť, držiteľa a CVC kód) skontrolujte si v prehliadači, či má stránka v adrese „https“ a či je tam aj ikonka s visiacim zámkom alebo kľúčom. To znamená, že ide o zabezpečenú platobnú bránu.
Podvodníci nezriedka používajú aj tzv. phishing, kde sa snažia od ľudí vylákať citlivé údaje. „Nikdy preto nereagujte na emaily, ktoré vyzývajú k zmene, alebo k prezradeniu prístupových kódov a hesiel, prípadne aj údajov z platobnej karty. Prevádzkovateľ kariet nikdy tieto praktiky nepoužíva. Zmeny je možné robiť iba v aplikáciách prevádzkovateľov alebo v bankomate, nikdy sa neposielajú mailom“, konštatuje ombudsman. Mnohí Slováci si ukladajú (týka sa to hlavne zahraničných e-shopov) údaje z kariet do užívateľských profilov konkrétneho obchodu. „To nikdy nerobte, ak platíte kartou v zahraničnom obchode, vždy dáta zadávajte znova. Údaje totiž nemusí zneužiť obchod, ale jeho stránky môžu byť napadnuté inou osobou“, dopĺňa. Pozor si treba dať aj na podozrivé ponuky, ako je trebárs výhra luxusného tovaru za pár eur. Spravidla ide o podvod, kedy z vás chcú vytiahnuť údaje z karty.
Zneužitie karty ohláste okamžite: Ak vám podvodníci nejakým spôsobom zneužili vašu kartu pri nákupoch a platbách na internete, ihneď kontaktujte prevádzkovateľa karty a transakcie reklamujte. Prevádzkovateľ by mal kartu zneplatniť a začne sa proces overenia čerpania. O výsledku by ste mali byť vždy informovaní. „Reklamáciu môžete taktiež podať aj v prípade, ak dôjde k nesprávnemu zaúčtovaniu transakcie. Príkladom je objednávka z internetového obchodu, kedy ste tovar dopredu zaplatili kartou, ale tovar k vám nedorazil“, približuje Miroslav Zborovský.
Pri bankomate buďte vždy opatrní: Ďalším pomerne častým problémom je, že pri výbere peňazí z bankomatu si ľudia rukou nezakrývajú zadávanie svojho PIN. Takto ho vlastne nechtiac môžu ukázať prípadnému podvodníkovi, ktorý stojí za nimi a tvári sa, že netrpezlivo čaká na svoj výber. „Neváhajte ho požiadať, aby od vás odstúpil do bezpečnej vzdialenosti. Ak by nereagoval, radšej zrušte transakciu. Ak sa vám zdá bankomat akýsi podozrivý, napríklad port na vloženie karty vyzerá inak ako to býva bežné, je trebárs väčší alebo je na ňom čokoľvek nainštalované, čo sa vám nepozdáva, radšej tam peniaze nevyberajte“, dodáva ombudsman.