Služby

piatok 26. apríla 2019

Radíme: Ako pri jazde autom ušetriť palivo

Cenu paliva šofér ovplyvniť nevie, jeho spotrebu ale áno. A to dosť zásadne. Ako ju teda môžeme minimalizovať, a tým pádom výrazne ušetriť? Ide aj o jednoduché odporúčania, ktoré zrejme každý pozná, ale nie vždy sa nimi aj riadi. Ktoré zvyknete dodržiavať vy?

Urobte si v aute poriadok - Možno budete prekvapení, koľko zbytočností v aute vozíte. Nielen v kufri, ale aj pod sedačkami alebo v odkladacích priehradkách. Váha vozidla je pre spotrebu totiž kľúčová a každý kilogram naviac je poznať. Nie je nutné voziť v aute množstvo náradia ako pojazdná autodielňa. Určite pomôže aj vypnutie nepoužívaných spotrebičov ako je vyhrievanie zrkadiel či zadného okna alebo vypnutie klimatizácie.

Správny tlak v pneumatikách - Pokiaľ autom jazdíte často, kontrolujte tlak v pneumatikách pri každom tankovaní a v prípade potreby ich rovno dofúkajte. Ak sa radíte skôr k sviatočným šoférom, odporúčame skontrolovať pneumatiky pred každou cestou. Pamätajte na to, že čím sú gumy mäkšie, tým väčší je valivý odpor aj spotreba vozidla. „Na každej pneumatike je dnes uvedený index valivého odporu, podľa ktorého by sme sa mali riadiť. Rozdiel v spotrebe môže byť totiž dosť významný. Málo nafúknuté pneumatiky dokážu zvýšiť spotrebu až o 1 liter / 100 km. Naviac sa vozidlo oveľa horšie ovláda a jazda sa stáva nebezpečnou“, radí Petr Vaněček.

Znížte odpor vzduchu - Ak vozíte strešný nosič len tak pre okrasu, jazdíte s oknami otvorenými dokorán, alebo máte automobil ozdobený úplne zbytočným spoilerom, potom sa nemôžete čudovať, že si vaše auto berie o liter viac, než by muselo. Väčší odpor vzduchu sa na spotrebe najviac prejaví pri dlhších cestách a vyššom rýchlostnom stupni, predovšetkým pri jazde na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách.

Vyhnite sa agresívnej jazde - Nenechajte sa vytočiť dianím na ceste. Agresívnou jazdou si koledujete minimálne o mastnú pokutu. Rozbiehanie bez „gumovania“ asfaltu, plynulé radenie, „plachtenie“ na neutrál, brzdenie motorom a vypínanie motoru pri dlhšom státí spoločne výrazne skorigujú spotrebu paliva.

Nebojte sa akcelerácie - Nevýrazná akcelerácia s miernym zošliapnutím plynového pedálu nie je až tak úsporná. Výhodnejšie je využívať pole otáčok s najvyšším krútiacim momentom motora a plynový pedál zošliapnuť na 60 až 80 %. V prípade akcelerácie je vždy lepšie sa v čo najkratšom čase dostať na rýchlosť, ktorou sa máme v pláne pohybovať a následne ju už len udržiavať. Má riadiaci systém motora pustiť do valcov určitú dávku paliva na dlhšiu dobu alebo radšej dvojnásobnú dávku paliva na polovičnú dobu? „V podstate na tom nezáleží. Keď totiž zrýchľujete pomaly, zrýchľujete síce s nižšou spotrebou, ale zato dlhšie, čím sa rozdiel zmazáva. Moderné motory vybavené elektrickými škrtiacimi klapkami naviac nedovolia, aby do motora prúdilo viac benzínu než je treba. Jediné, čoho sa treba pri dynamickom zrýchlení vyvarovať, sú zbytočne vysoké otáčky motora“, upozorňuje Petr Vaněček.

Využívajte vysoké rýchlostné stupne - Snažte sa čo najviac využívať najvyšší prevodový stupeň. Pokiaľ to nie je možné (napríklad v prudkom kopci), podraďte, pridajte prudko plyn a snažte sa čo najskôr zaradiť vyššiu rýchlosť. Poriadne zošliapnutie plynového pedálu je dôležité, práve tak najlepšie využijete energiu z paliva.

Ideálna rýchlosť aj hudba - Auto sa najlepšie cíti pri rýchlosti okolo 90 km/h, kedy je spotreba pri diaľkových jazdách najnižšia. Každé ďalšie zvýšenie rýchlosti je na spotrebe okamžite poznať. Vedeli ste, že rozdiel medzi 110 a 130 km/h môže byť až liter paliva na 100 km? Vedecké pokusy taktiež preukázali, že upokojujúca hudba má na šoférov pozitívny vplyv a vďaka nej jazdia plynulejšie a s nižšou spotrebou. Pokiaľ jazdíte so spotrebou desať a viac litrov, je najvyšší čas vymeniť AC/DC za Coldplay.

Na ceste predvídajte - Po zime na cestách často stretnete poľnohospodárske stroje, ktoré vás môžu na určitom úseku spomaliť. Pokiaľ kúsok pred sebou vidíte farmu je pravdepodobné, že tam takéto vozidlo odbočí a nie je nutné ho v neprehľadných miestach predchádzať. Podobná situácia nastane, ak je pred vami nákladné auto a viete, že ho na najbližšom úseku nemôžete obísť. Je zbytočné sa ponáhľať a následne v každej odbočke spomaľovať na jeho rýchlosť. Ak sa blížite k priechodu pre chodcov, môžete chodcom už z väčšej vzdialenosti dať znamenie, že o nich viete a pribrzdiť. Aj pomalá jazda je pre spotrebu paliva rozhodne výhodnejšia než úplne zastavenie.

EU: Menej transmastných kyselín

Európska komisia prijala nové nariadenie, ktorým sa stanovuje maximálny limit pre používanie priemyselne vyrábaných transmastných kyselín v potravinách v Európskej únii. 

Cieľom tohto nariadenia je chrániť zdravie spotrebiteľov a poskytnúť Európanom zdravšie možnosti stravovania. V krajinách Európskej únie nadobudne účinnosť 2. apríla 2021.

V priebehu rokov sa vo viacerých vedeckých štúdiách, vrátane štúdie Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín poukazovalo na to, že príjem transmastných kyselín v strave by mal byť z hľadiska predchádzania zdravotným rizikám čo najnižší. Maximálny limit, ktorý sa stanovuje dnes prijatým nariadením, zodpovedá 2 gramom priemyselne vyrábaných transmastných kyselín na 100 gramov tuku v potravinách určených pre konečného spotrebiteľa a potravinách určených na maloobchodný predaj. Podniky tiež musia informovať o množstve transmastných kyselín v potravinách dodávaných iným podnikom v prípade prekročenia tohto limitu. 


SR: Zmena banky, operátora či poisťovne

Pre väčšinu Slovákov je zmena poskytovateľov služieb tabu. Neznamená to však automaticky, že sú so službami na 100 percent spokojní. Je za tým aj ich pohodlnosť. Mnohí ku konkurencii neodišli hlavne preto, že by to bolo pre nich komplikované, nemali na to čas, alebo sa im to jednoducho nechcelo riešiť. 

Podľa reprezentatívneho prieskumu pre Home Credit mení väčšina Slovákov poskytovateľov služieb doslova len sporadicky. Osem z desiatich Slovákov má však za uplynulé dva roky ten istý bežný účet v banke, rovnaké životné poistenie, mobilného operátora aj poskytovateľa televízie. Dodávateľa plynu alebo elektriny či poskytovateľa nebankovej pôžičky za uplynulých 24 mesiacoch menil len jeden z desiatich. O niečo viac je takých, ktorí zmenili poisťovňu svojho auta. No aj tu ostali za dva roky pri tej istej spoločnosti dve tretiny ľudí. A ako je to s vernosťou k poskytovateľom služieb na ešte dlhšie obdobie? Takmer 40 % Slovákov má viac ako 10 rokov účet v tej istej banke. Za desať rokov nemenilo mobilného operátora 45 % ľudí a tretina má za toto obdobie stále to isté poistenie domácnosti. Kľúčovým faktorom, prečo Slováci ostávajú verní tej istej firme, je podľa ich vyjadrení výhodná cena produktu, ktorý im poskytuje. „Finančná stránka je rozhodujúcim kritériom takmer pre dve tretiny opýtaných. S veľkým odstupom je to následne spoľahlivosť danej spoločnosti a potom široká ponuka služieb. V prípade poskytovateľov finančných služieb ľudia vo väčšej miere uvádzajú aj kritérium rýchlej dostupnosti. Jednoducho, keď si urýchlene potrebujú požičať peniaze napríklad na kúpu auta, rekonštrukciu bytu či nový televízor, chcú to mať vybavené čím skôr“, približuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek.

To, že Slováci často nemenia poskytovateľov služieb ešte neznamená, že sú s nimi bez výhrad spokojní. Prieskum totiž odhalil, že štyria z desiatich za uplynulé dva roky uvažovali o odchode ku konkurencii. Najčastejším dôvodom, ktoré ich k tomu viedli, boli drahé produkty a privysoké poplatky. „Je to samozrejmé, pretože väčšina ľudí sa snaží ušetriť a nechce sa im zbytočne preplácať predražené služby. Čo je však prekvapujúce, veľké množstvo ľudí uviedlo, že o zmene spoločnosti uvažovali aj preto, že u tej súčasnej sa cítia len ako obyčajná položka, o ktorú sa daná firma patrične nezaujíma. Najviac sa to prejavilo v prípade poskytovateľov životného poistenia. Napríklad v prípade dodávateľov televízneho signálu zase najviac ľudí videlo problém v malej pružnosti poskytovaných služieb. U predajcov plynu zase najviac opýtaných spomínalo nepríjemné správanie sa úradníkov“, komentuje J. Ondrušek.

Prečo si Slováci svoj odchod ku konkurencii nakoniec rozmysleli? Najčastejším argumentom bolo zložité vybavovanie, pričom sa im to buď nechcelo podstúpiť alebo na to nemali čas. Najviac to spomínali klienti bánk, ktorí zvažovali zriadenie účtu v inej banke. „Ďalším veľmi častým dôvodom, prečo ľudia nakoniec nezmenili dodávateľa služieb, bola vylepšená ponuka od toho pôvodného. Pod hrozbou odchodu si takto najčastejšie polepšili klienti mobilných operátorov a poskytovateľov televízie a internetu. Bolo ich viac ako tridsať percent“, dodal J. Ondrušek.

štvrtok 25. apríla 2019

Aktuálne: Slováci sú čoraz viac digitálne gramotní

Znalosti Slovákov v oblasti informačných a komunikačných technológií z roka na rok stúpajú. Podľa najnovších údajov európskeho štatistického úradu Eurostat nové vedomosti nadobúdajú často samoštúdiom (12 % Slovákov), ale viacerí majú IT kurzy a školenia platené zamestnávateľom (9 %). Iba 2 % uviedlo, že si niekedy zaplatili za IT kurz z vlastného vrecka. 

Čoraz viac ľudí potrebuje IT zručnosti k svojej práci. Na trhu práce je to už nevyhnutnosťou. „Ľudí, ktorí majú základné digitálne vedomosti z roka na rok rastie. Aktuálne je ich na Slovensku takmer 60 %. Medzi základné digitálne vedomosti patrí okrem vyhľadávania informácií online pomocou vyhľadávača aj schopnosť komunikovať s ostatnými pomocou mobilného telefónu, emailu alebo četu. Títo ľudia vedia takisto vytvoriť jednoduchý digitálny obsah, ako napríklad texty, tabuľky, obrázky, zvukové súbory", uviedla Lenka Buchláková. Platené IT kurzy zo strany firmy sú najčastejšie v škandinávskych krajinách, kde dosahujú ľudia v tejto oblasti aj najlepšie výsledky. Najdigitálnejší sú Luxemburčania (85 % z nich má základné IT vedomosti), Švédi (77 %), Nóri (77 %) či Dáni (71 %). Práve v týchto krajinách má takmer každá domácnosť aj pripojenie k internetu - na Slovensku disponuje pripojením k internetu 80 % domácností. Najčastejšími aktivitami ľudí na internete je posielanie a prijímanie emailov (86 % ľudí), hľadanie rôznych informácií (78 %), čítanie správ na spravodajských a iných portáloch (72 %) a participácia na sociálnych sieťach (65 %).
 
Celkovo je na Slovensku málo ľudí, ktorí by sa IT oblasti venovali aj profesionálne. Aktuálne na Slovensku v tomto sektore pracuje do 60.000 IT špecialistov. IT jednotkou Únie je Fínsko. Podiel pracovníkov v IT oblasti je 6,8 % z celkovej zamestnanosti (168.000 osôb). Nasleduje Švédsko s 6,6 % (333.000 osôb). Relatívne vysoké podiely má aj Estónsko, Veľká Británia, Luxembursko a Holandsko, jeden z 20 ľudí tam pracuje ako IT špecialista. Na opačnom konci rebríčka je Portugalsko (2,2 %), Rumunsko (2,1 %) a Grécko s 1,6 %.

Radíme: Únava z ochrany súkromia

Až jeden z troch používateľov (32,3 %) nevie, ako si zabezpečiť svoje súkromie v online prostredí. Táto bezmocnosť riešiť problémy týkajúce sa digitálneho súkromia, nazývaná aj únava z ochrany súkromia (privacy fatigue), vedie často k nadmernému zdieľaniu údajov na sociálnych sieťach a podceňovaniu bezpečnostných rizík. Teraz však rozhodne nie je správny čas poľaviť na ostražitosti. 

Ľahostajný, ba až triviálny postoj k ochrane súkromia by z vás mohol urobiť ľahký terč pre kyberzločincov. V čase, kedy sa deväť z desiatich ľudí (89,3 %) pripája k internetu niekoľkokrát za deň, sa tento niekdajší fenomén stal neoddeliteľnou súčasťou moderného života. Na druhej strane predstavuje obrovskú výzvu pre používateľov udržať si všetky svoje osobné údaje pod kontrolou. Podľa nedávneho prieskumu Kaspersky Lab 17 % ľudí už našlo svoje údaje, resp. údaje niekoho z rodiny tam, kde nemali byť – na verejne prístupnej doméne. A v prípade rodičov detí do 18 rokov toto číslo vzrástlo na takmer štvrtinu (22,3 %). Márne snahy stať sa menej viditeľnými na internete vás nakoniec môžu doviesť do stavu tzv. únavy z ochrany súkromia. Táto únava je úzko spojená s konštantným žitím v neustálom strese a s pretrvávajúcim pocitom, že niekto ďalší zneužíva vaše osobné informácie a akýkoľvek odpor je zbytočný. Niektorí ľudia žijú v domnienke, že nemajú dostatok sily postaviť sa proti narúšaniu svojho súkromia. Tretina (32,3 %) ani nevie, ako môže plne chrániť svoje súkromie online a jeden z desiatich ľudí (13%) už stratili záujem o to, ako by si mohli zlepšiť svoju ochranu súkromia.

A táto bezmocnosť týkajúca sa otázok ochrany súkromia ovplyvňuje správanie ľudí v online prostredí. Pätina (19 %) nevyvíja žiadnu extra snahu (ako napríklad pravidelné mazanie histórie vyhľadávania či využívanie špeciálnych nástrojov na blokovanie funkcií sledovania online aktivít používateľov) pri zabezpečovaní svojho súkromia, keď surfujú po internete zo svojich zariadení.
Dlhotrvajúca apatia však môže viesť k veľkým problémom. V súčasnosti existuje mnoho kybernetických zločincov, ktorí sú pripravení zarábať na súkromí iných a profitovať z manipulácie osobných údajov používateľov.

Na ochranu digitálneho súkromia experti Kaspersky Lab odporúčajú nasledovné kroky:
- Majte pod kontrolou svoju digitálnu stopu – spíšte si zoznam svojich účtov a pravidelne kontrolujte, či vaše údaje nie sú verejne prístupné. Vytvorte si aj sekundárny e-mail.
- Používajte špeciálne digitálne nástroje, ktoré umožňujú bezpečné surfovanie na internete, ako napríklad súkromné prehliadanie alebo detekcia akéhokoľvek prístupu k webkamere alebo mikrofónu prostredníctvom nedôveryhodných aplikácií.
- Nainštalujte si spoľahlivé bezpečnostné riešenia, ktoré zahŕňajú aj sadu nástrojov, ktoré minimalizujú riziká možného narušenia súkromia.

Trend: Omni - personal prístup

Sto najväčších svetových výrobcov luxusného tovaru dosiahlo vo finančnom roku 2017 spolu tržby vo výške 247 mld. amerických dolárov (USD). Výrobcovia luxusného tovaru investujú značné finančné prostriedky do digitálneho marketingu a svojich zákazníkov snažia upútať pomocou sociálnych médií.

Podľa aktuálnej správy Global Powers of Luxury Goods (Globálni lídri v luxusnom tovare) to predstavuje priemerný medziročný nárast o viac ako 10 %. Trh s luxusnými značkami tak výrazne rastie aj napriek spomaleniu globálneho ekonomického rastu na hlavných trhoch vrátane Číny, krajín Eurozóny a USA. „Dosiahnuté tržby predstavujú nárast o 30 mld. USD oproti predchádzajúcemu finančnému roku. Medziročný nárast o 10,8 % je v porovnaní s predošlým nárastom o 1 % veľký pokrok. Dokazuje to aj fakt, že až tri štvrtiny spoločností z rebríčka vykázali nárast tržieb z predaja luxusného tovaru a takmer polovica z nich dosiahla dvojciferný medziročný nárast“, informovala Zuzana Letková, partnerka spoločnosti Deloitte. 

Medzi troch najväčších producentov luxusného tovaru patria
1. LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton (Hennessy, Dom Pérignon, Fendi, Kenzo, Givenchy, Luouis Vuitton, Christian Dior, TAG Heuer a ďalšie) 
2. Estée Lauder (DonnaKaran, Michael Kors, Tommy Hilfiger a ďalšie) 
3. Compagnie Financiére Richemont (Cartier, Vacheron Constantin, Montblanc, Chloé a ďalšie).
Tieto tri firmy si udržali svoje pozície aj v aktuálnom rebríčku, ktorý hodnotí ich tržby z predaja luxusných výrobkov za finančný rok 2017. Do prvej desiatky pribudla značka Chanel. Najúspešnejší výrobcovia luxusného tovaru sústreďujú svoje sídla do krajín, kde majú tieto trhy tradíciu. Aj preto až 88 zo 100 výrobcov luxusného tovaru má sídlo v deviatich krajinách a tvoria až 93,4 % celkových tržieb z predajov v tomto sektore. Najviac výrobcov je sústredených v krajinách Čína, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Japonsko, Španielsko, Švajčiarsko, Spojené kráľovstvo a USA. Aj keď malo Taliansko v Top 100 najpočetnejšie zastúpenie firiem (24), celkovo miestne firmy dosiahli najnižší rast tržieb z predaja. Najúspešnejšie a najvýnosnejšie spoločnosti sa nachádzajú vo Francúzsku a k celkovým predajom najlepšej stovky prispeli najväčším dielom. Najúspešnejších desať spoločností odkrojilo takmer polovicu (48,2 %) celkových tržieb z predaja luxusného tovaru všetkých 100 spoločností. Rast prvej desiatky tiež prevýšil tempo rastu zvyšných spoločností (14,2 % oproti 10,8 %). Navýšenie rastu je pravdepodobne dôsledkom meniacej sa stratégie výrobcov luxusného tovaru. „V časoch rýchlo sa meniacich trendov stavili výrobcovia luxusného tovaru na objavovanie hodnoty dedičstva a histórie svojich značiek. Okrem toho zavádzajú aj tzv. omni-personal (personalizovaný) prístup, ktorý za zameriava na spotrebiteľov novej éry. Na dosiahnutie týchto cieľov sú pripravení významne investovať do digitálnych technológií“, vysvetlila Letková. 

Najvyšší rast tržieb spomedzi producentov luxusného tovaru mali výrobcovia parfémov a kozmetiky. Až 7 z celkových 11 spoločností v tomto odvetví zaznamenalo dvojciferný medziročný rast. Parfémy a kozmetika sa tak stali s rastom tržieb 16,1 % najvýnosnejšímodvetvím, pričom priemerný rast spočítaný za TOP 100 firiem dosiahol 10,8 %. Takmer 10-percentný priemerný rast tržieb zaznamenali aj firmy zameriavajúce sa na predaj klenotov a hodiniek a na tržbách firiem z prvej stovky rebríčka zaznamenali takmer 30-percentný podiel. Najviac firiem z prvej stovky podniká v produkcii odevov a topánok, ich tržby však v sledovanom období rástli v priemere len o 3,2 %.

streda 24. apríla 2019

Radíme: Čo môžete urobiť pre svoj chrbát

Sedavé zamestnanie a s ním spojené následky sa dnes stali civilizačnou chorobou. Aj keď nejaký pohyb počas sedenia vykonáme, až na 95 % sú to pohyby do strán. Medzistavcové platničky sú však pri týchto úkonoch neprirodzene stláčané. Chrbtové svaly stuhnú, pretože nepracujú a panva je statická tiež. Aj to je dôvod, prečo vás bolí chrbát.

Naťahujeme sa za telefónom, klikáme na myš a nakláňame sa k počítaču. Po ôsmych hodinách prídeme domov, sadneme si k televízoru a ani netušíme, ako sme si uškodili. Ak ste ešte k tomu sedeli v nesprávnej polohe, bolesti sa skôr či neskôr nevyhnete. Jedným z dôvodov je, že váš chrbát nepracuje. Ako by aj mohol, keď sedíte na stabilnom sedadle, ktoré vám nedovolí pohyb. Skôr naopak, priam vám ponúka na stoličke ležať. A po obede, keď energie ubúda, sa naše telo na stoličke posúva nižšie a pred odchodom už takmer ležíme.

Zabrániť tomu pomáhajú zdravotné stoličky. „Zdravotné stoličky so sedadlom na pružine odporúčam všetkým, ktorí už majú problémy s chrbticou, alebo trpia častými bolesťami chrbta. Ďalej ju považujem za účinnú prevenciu pred problémami s chrbticou zvlášť pre tých, ktorí musia pri práci často sedieť. Podľa môjho názoru táto stolička skutočne reprezentuje významné preventívne opatrenia k zníženiu zdravotných problémov chrbtice“, hovorí ortopéd Prof. Dr. sci. Janko Popovič, Dr. Med. Ale pomáhajú aj ďalšie užitočné rady. Raz za polhodinu sa postavte zo stoličky a prejdite sa. Do kuchynky na kávu, alebo k vedľajšiemu stolu prehodiť pár slov. Určite nie je na škodu sa poriadne ponaťahovať. Buď ráno po príchode alebo počas obednej prestávky, kedy vám zostane trošku času navyše. Vyskúšať môžete aj tzv. office jogu, na ktorú nepotrebujete veľa času ani miesta. Začnite tým, že si vyzujete topánky a rozhýbete prsty na nohách. Potom sa sústreďte na prsty na rukách a dlane, ktoré si pomasírujte jemnými krúživými pohybmi. Nezabudnite ani na hlavu a krk – ten taktiež potrebuje rozhýbať. Krúžte hlavou zo strany na stranu. Pomôcť môžete aj svojim očiam. Otvorenými očami nakreslite vo vzduchu ležiacu osmičku do jednej a do druhej strany.

On-line: Obchod s ukradnutými digitálnymi identitami

Kaspersky Lab zverejnilo výsledky vyšetrovania Genesis - e-shopu, ktorý obchoduje s viac než 60.000 ukradnutými legitímnymi digitálnymi identitami, na základe čoho je zneužívanie kreditných kariet oveľa jednoduchšie.

Toto digitálne trhovisko spolu s ostatnými škodlivými nástrojmi umožňuje obísť obranné mechanizmy známe ako „digitálne masky“ založené na strojovom učení. Predstavujú jedinečný používateľský profil zo zariadení, ktoré používateľ často používa a charakteristiky jeho správania. Vždy, keď zadáme naše finančné, platobné a osobné informácie do on-line transakcie, pokrokové analytické riešenia založené na strojovom učení, ktorých úlohou je boj proti podvodom, porovnajú tieto informácie s tzv. digitálnou maskou používateľa. Tieto masky sú pre každého používateľa jedinečné a kombinujú „odtlačky prstov“ zariadení a prehliadačov, ktoré používateľ bežne používa na uskutočňovanie platieb alebo na internetbanking pomocou pokročilej analýzy a strojového učenia (cookies používateľa, online a počítačové správanie a podobne). Tímy finančných organizácií, ktoré sa zaoberajú bojom proti podvodom, tak môžu určiť, či ide skutočne o legitímneho používateľa, ktorý zadáva svoje preverovacie údaje, alebo ide o zločinca, ktorý sa pokúša uskutočniť nákup pomocou ukradnutej karty, na základe čoho buď schvália, alebo odmietnu transakciu, alebo ju odošlú na ďalšiu analýzu.

Digitálnu masku je však možné skopírovať, alebo dokonca vytvoriť úplne novú. Ako ukázalo vyšetrovanie, kybernetickí zločinci aktívne využívajú takéto cestičky na obídenie pokročilých opatrení proti podvodom. Vo februári 2019 odhalili výskumníci online trhovisko Genesis Darknet - internetový obchod, ktorý predáva ukradnuté digitálne masky a používateľské účty za cenu od 5 do 200 dolárov (4,44 - 177,78 eura). Zákazníci tohto e-shopu jednoducho nakupujú predtým ukradnuté digitálne masky spolu s ukradnutými prihlasovacími údajmi a heslami do internetových obchodov a platobných služieb. Potom ich už len stačí spustiť prostredníctvom prehliadača a proxy pripojenia, čím napodobnia aktivitu skutočného používateľa. Ak má útočník k účtu obete legitímne prihlasovacie údaje, môže získať prístup k jeho online účtom alebo uskutočňovať v jeho mene transakcie.

EU: Boj s dezinformáciami

Európska komisia zverejnila najnovšie správy spoločností Facebook, Google a Twitter o ich pokroku a činnostiach v oblasti boja s dezinformáciami. Tieto tri online platformy sú signatármi Kódexu postupov proti dezinformáciám a v období pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu podávajú takéto správy každý mesiac.

Spoločnosť Google informovala o konkrétnych opatreniach prijatých na zlepšenie kontroly umiestnenia reklamy v EÚ vrátane členenia podľa členských štátov. Poskytla aktualizáciu o svojej politike v oblasti volebných reklám, s ktorou začala 21. marca 2019 a oznámila, že v apríli bude uverejnená správa o transparentnosti prehľadov o voľbách do EÚ. Podobne ako pri poslednej správe boli poskytnuté údaje o odstránení významného počtu kanálov YouTube pre porušenie zásad týkajúcich sa spamu či podvodných praktík.

Facebook informoval o opatreniach prijatých proti reklamám, ktoré porušili pravidlá pre obsah s nízkou kvalitou, rušivým, zavádzajúcim alebo falošným obsahom alebo obchádzali jeho systémy. Poskytol ďalšie informácie o pravidlách týkajúcich sa politickej reklamy, ktorá sa bude vzťahovať aj na Instagram. Facebook informoval aj o počte falošných účtov, ktoré boli globálne zakázané v prvom štvrťroku 2019 a o počte 8 koordinovaných sietí s neautentickým správaním, pochádzajúcich zo Severnej Macedónie, Kosova a Ruska. Správa neuviedla, či tieto siete ovplyvnili aj používateľov v EÚ.

Twitter oznámil aktualizáciu pravidiel inzercie v oblasti politických kampaní a poskytol ďalšie podrobnosti o zverejňovaní politických reklám v Centre reklamnej transparentnosti služby Twitter. Twitter poskytol údaje o opatreniach prijatých proti spamu a falošným účtom, ale neposkytol ďalšie informácie o týchto činnostiach a o tom, ako súvisia s činnosťou v EÚ. Twitter neoznámil žiadne kroky na zlepšenie kontroly umiestnení reklamy ani neposkytol žiadne metriky s ohľadom na svoje záväzky v tejto oblasti.

V rámci napĺňania Kódexu postupov sa platformy 16. apríla 2019 stretli s národnými regulačnými orgánmi, ktoré sú súčasťou skupiny európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) s cieľom prediskutovať funkčnosť ich archívov politických reklám.

utorok 23. apríla 2019

Aktuálne: Deň advokácie

Bezplatnú právnu pomoc môžete opäť získať už v stredu 24. apríla od Slovenskej advokátskej komory (SAK). 

Každoročná akcia, počas ktorej budú občanom radiť advokáti,  bude tento rok v 12 mestách - Banská Bystrica (mestský úrad), Bratislava (sídlo SAK), Dunajská streda (budova obchodno-informačného centra), Košice (kancelária SAK), Michalovce (budova mestskej polície), Nitra (mestský úrad), Poprad (mestský úrad), Prešov (mestský úrad), Rožňava (radnica), Trenčín (mestský úrad), Trnava (bývalá budova Tatraskla) a Žilina (mestský úrad).

Záujemcovia sa môžu prísť poradiť medzi 9.00 až 14.00 hod. Právna pomoc spočíva najmä v podaní prvotnej právnej rady a usmernení, akým spôsobom by mal ten, kto sa prišiel poradiť, vo svojej životnej a právnej situácii postupovať. Advokáti budú počas akcie radiť záujemcom o právnu pomoc v každej právnej oblasti. Najčastejšie sa ľudia radia vo veciach pozemkového práva, susedských vzťahov, vyživovacej povinnosti k maloletým a úprave práv a povinností k maloletým po rozvode.

Trend: Bezpečnosť nepodceňujeme

Na základe skúmania prístupu, zvykov a povedomia bežných používateľov o zálohovaní dát bolo zistené, že až v 65 % domácností niekto z jej členov stratil svoje osobné dáta. Najcennejšie sú pre používateľov osobné informácie a dokumenty – už viac ako fotografie a hudba. Počet používateľov, ktorí nezálohujú vôbec sa naďalej znižuje, pričom prevažuje zálohovanie na lokálne či externé disky.

Výsledky najnovšieho prieskumu Acronis svedčia všeobecne o narastajúcom povedomí používateľov o hrozbách spojených so zneužitím osobných dát. Tento pozitívny trend je pravdepodobne dôsledkom množiacich sa správ o narušení dátovej bezpečnosti a strate osobných dát zákazníkov sociálnych sietí, bánk poisťovní, leteckých spoločností a ďalších odvetví. Zaujímavý je strmý pokles počtu spotrebiteľov, ktorí nikdy nezálohujú svoje zariadenia – tohto roku bola zaznamenaná najnižšia hodnota v histórii prieskumov Acronis. Z prieskumu tiež vyplýva zvyšujúci sa počet zariadení na jednu domácnosť – domácnosti s niekoľkými zariadeniami sú dnes štandardom a na každého používateľa tak pripadá stále viac prístupových bodov, ktoré by mali byť chránené. S nárastom závislosti na dátach sa tiež zvyšuje aj hodnota, ktorú dátam spotrebitelia pripisujú.

Kľúčové zistenia prieskumu:
- 65,1 % respondentov uviedlo, že oni či niekto z rodiny má skúsenosť so stratou osobných dát či zariadení (počítačov, mobilných telefónov a pod.).
- Tri a viac zariadení s pripojením na internet využíva takmer 70 % domácností.
- Iba 7,3 % respondentov nezálohuje svoje osobné dáta vôbec.
- 62,7 % využíva zálohovanie na lokálne či externé disky.
- Najcennejšie sú pre používateľa osobné informácie a dokumenty (45,8 %), nasledované kategóriou fotografie, videa a hudba (38,1 %) a kategóriou pracovné dokumenty (9,4 %).
- Prudko stúpla celková hodnota, za koľko by používatelia boli ochotní zaplatiť za obnovu svojich dát – ochota vzrástla vo všetkých cenových intervaloch a napríklad vyše 1.000 dolárov by bolo ochotných zaplatiť už 6,2 % používateľov.

EU: Nové pravidlá proti klamlivým a nekalým praktikám

Európsky parlament (EP) schválil nové pravidlá ochrany spotrebiteľov, ktoré sa zaoberajú sprehľadnením rozhodovania o poradí zobrazovaných ponúk na online trhoch a dvojakou kvalitou výrobkov. Predložený text zároveň žiada Európsku komisiu, aby do dvoch rokov po účinnosti smernice dôkladne posúdila novovzniknutú situáciu a v prípade potreby navrhla zaradenie dvojakej kvality produktov priamo medzi nekalé obchodné praktiky.

Nová smernica, na znení ktorej sa vyjednávači EP a Rady (ministrov) Európskej únie (EÚ) už neformálne dohodli, sa zameriava na prispôsobenie úniových pravidiel ochrany spotrebiteľov internetovému veku. Spotrebiteľom by mala priniesť informácie o spôsobe zostavovania poradia on-line ponúk a umožniť im rozoznať, kedy ide o takzvané platené umiestnenie, pri ktorom tretie strany platia za lepšiu viditeľnosť svojej ponuky. Sprehľadniť by sa malo aj využívanie online recenzií a personalizovaná tvorba cien. On-line trhy a porovnávacie služby, napríklad Amazon, eBay, AirBnb či Skyscanner, by mali v budúcnosti zverejniť hlavné parametre, ktoré určujú poradie ponúk, v akom sa zobrazia spotrebiteľovi na základe ním zadaného vyhľadávania. Spotrebitelia by tiež mali byť jasne informovaní, či nakupujú tovary alebo služby priamo od platformy, od obchodníka alebo od súkromnej osoby, aby si boli vedomí úrovne následnej ochrany - napríklad v prípade reklamácie, a či bola pri ich nákupe použitá personalizovaná cenotvorba.

Smernica sa tiež venuje problematike dvojakej kvalite produktov, teda situácii, keď sú výrobky odlišného zloženia či s rôznymi charakteristikami ponúkané pod rovnakou značkou. Schválený text rozširuje aktuálnu definíciu klamlivých obchodných praktík, za ktoré by sa v budúcnosti mohlo považovať aj to, ak spoločnosť propaguje tovar v jednom členskom štáte ako identický s tovarom uvádzaným na trh v ďalších štátoch, hoci majú tieto tovary podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti. Zakázať takúto praktiku však bude možné iba za predpokladu, že odlišné zloženie nebude odôvodnené legitímnymi a objektívnymi faktormi. Medzi tieto faktory by mali patriť okrem iného dostupnosť alebo sezónnosť surovín, zlepšovanie prístupu k zdravým a výživným potravinám či právo obchodníka ponúkať tovar rovnakej značky na rôznych geografických trhoch v baleniach rôznej hmotnosti alebo objemu.

Najvyššia možná sankcia za rozsiahle porušovanie právnych predpisov, ktoré poškodzuje spotrebiteľov vo viacerých členských štátoch, by na základe nových pravidiel mala byť aspoň na úrovni štyroch percent ročného obratu obchodníka v predchádzajúcom roku. Pokiaľ nie sú informácie o obrate k dispozícii, maximálna pokuta by mohla dosiahnuť dva milióny eur.

Schválená smernica sa momentálne z Európskeho parlamentu presunie na stôl ministrov členských štátov. V prípade, že ju schvália v nezmenenom znení, nové pravidlá vstúpia do platnosti. Členské štáty budú mať následne 24 mesiacov na transpozíciu jej ustanovení do svojej vnútroštátnej legislatívy. Parlamentom schválená smernica, ktorá je súčasťou balíka s názvom Nová dohoda pre spotrebiteľov novelizuje aktuálne smernice o nekalých obchodných praktikách, o právach spotrebiteľov, o neprijateľných zmluvných podmienkach a o označovaní cien výrobkov.